    From: "Daniel Pyra" <d...@S...provider.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kontrola biletów - wręczenie dokumentów
    Date: Sat, 17 Nov 2007 23:41:37 +0100

    Użytkownik "Piotr Kubiak" <p...@m...liamg> napisał w wiadomości
    news:fhngqn$mcs$1@inews.gazeta.pl...

    Witam,

    > Ale dlaczego żądanie wręczenia dokumentu ma być niekorzystne dla
    > konsumenta? MZ dyskusyjna sprawa, a innych niezgodności z KC nie widzę.
    > Niezgodność z PP kwestionuję.

    Nie mówię, że jest niekorzystne, co więcej mz. jest praktycznie obojętne, co
    nie zmienia faktu, że przewoźnik niewątpliwie rozszerza *swoje* uprawnienia
    ponad to, co jest zapisane w PP. I ja to kwestionuję, gdyż ustawodawca
    przewoźnikowi takich uprawnień nie nadał. Następny krok - prawo do wykonania
    fotokopii dokumentów. Że niezgodne z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych?
    Trudno, taki mamy regulamin.

    > Doceniam. I właśnie dlatego uważam, że całą tą "instytucję" trzeba
    > zlikwidować. Nie podoba mi się, że ustawodawca uważa, że wie co dla ludzi
    > lepsze. Zamiast tego należy wprowadzić podstawy prawa w obowiązkowym
    > programie nauczania.

    OK, ale musimy dyskutować o stanie faktycznym, który jest - jaki jest...
    Jestem umiarkowanym zwolennikiem idei ochrony konsumenta. W praktyce mamy
    doczynienia z faktycznymi oligopolami, np. w dziedzinie telekomunikacji i
    transportu lotniczego lub czystymi monopolami - transport zbiorowy. Jakie
    miałby prawa konsument "masowy", gdyby wszyscy usługodawcy na rynku
    zapisywaliby w umowach regulacje skrajnie niekorzystne dla klientów? UOKiK i
    UKE ograniczają tego rodzaju zakusy, np. poprzez tworzenie rejestru
    niedozwolonych klauzul umownych.
    Jeszcze jeden niezmiernie ważny aspekt. Gdyby nie było powyższych
    instytucji, każdy konsument musiałby wstępować na drogę sądową, jeśli
    uznałby, że umowa narusza jego prawa. A to spowodowałoby już całkowity i
    nieodwracalny paraliż systemu sądowniczego.
    I jeszcze jedno, gdyby nie działania instytucji powołanych do ochrony
    konkurencji oraz konsumentów, to TP SA miałaby dziś 99.99% udziałów w
    rynku...

    > Dobrze mnie rozumiesz. W końcu godzi się z własnej woli. Każdy ma mózg,
    > jego problem jeżeli go nie używa. Przewoźnik *bardzo szybko* by
    > zrezygnował z takiego regulaminu, jakby z nim ludzie przestali jeździć.

    Raczej wszyscy zechcieliby stosować klauzule w rodzaju "1. Przewoźnik ma
    zawsze rację. 2. Jeśli nie - patrz p. 1" :) Albo "gwarantujemy Tobie
    wykonywanie połączeń, ale rezerwujemy sobie prawo w dowolnej chwili, aby
    połączenia nie wykonać". Bo niby czemu nie?! Co zresztą z niezłym
    powodzeniem praktykują deweloperzy.
    Z góry przepraszam, ale zadam głupie pytanie - ilu jest operatorów
    transportu zbiorowego w Poznaniu? A we Wrocławiu? Miasta z reguły organizują
    przetarg na całą sieć połączeń albo na wybrane linie. Tak czy owak -
    konsument nie ma realnych szans na wybór przewoźnika. Drogi kliencie, jeśli
    Tobie coś nie pasuje, to zapraszamy do korzystania z taksówek... w których
    obowiązuje ten sam regulamin.

    > Milcząco pominąłem ochronę konsumentów. Spójrz na mój przykład z trzema
    > pokłonami.

    To chyba był przykład Jotte? :) Poza tym, tam chyba nie ma konsumenta? A ja
    jestem nawet skłonny ostrożnie poprzeć Twoje stanowisko w sprawie umów
    cywilnych, w których nie ma konsumenta.

    Pozdr.!
    (D)