    From: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kontrola biletów - wręczenie dokumentów
    Date: Thu, 15 Nov 2007 23:27:54 +0100

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Nie zabrania.
    > Nie zabrania również zaproponować wypchaniem się na drzewo temu, kto
    > żąda, prawda?

    Oczywiście. Mało tego, ustawa nie przewiduje żadnych sankcji za nieokazanie.

    > Słyszałeś kiedy hasło "a contrario"?

    Słyszałem.

    > Jeśli ustawa daje prawo do żądania okazania, to znaczy że NIE DAJE
    > prawa do żądań które owo żądanie przewyższają.

    Pytanie pomocnicze: czy ustawa musi dawać prawo do żądania czegoś? No
    chyba że ustawodawca pisząc "przewoźnik może żądać okazania" miał na
    myśli "podróżny na wezwanie ma obowiązek okazać, a jak nie okaże to
    będzie wykroczenie". Jeżeli natomiast chcesz powiedzieć że "może żądać
    okazania" znaczy dokładnie to samo co "nie może żądać wręczania,
    połknięcia, spalenia, podtarcia sobie tyłka", to moim zdaniem racjonalny
    skądinąd ustawodawca powinien to napisać wprost.

    > Możecie.
    > Głównie dlatego, że ów przewóz *nie* będzie podlegał pod ustawę PP :>

    A tak właściwie to czemu? Przecież ,,ustawa reguluje przewóz osób i
    rzeczy, wykonywany odpłatnie na podstawie umowy, przez uprawnionych do
    tego przewoźników, z wyjątkiem transportu morskiego, lotniczego i
    konnego''. Definicji przewoźnika w ustawie nie znalazłem, więc SJP:
    ,,osoba trudniąca się zawodowo przewożeniem osób lub ładunków''.

    > I bardzo skutecznie ją wyegzekwujesz przez to, że masz możliwość
    > wstrzymania realizacji umowy PRZED jej rozpoczęciem - ten przykład
    > jest malo adekwatny, zaproponuj wymóg dania tego PJ na potrzymanie
    > PO przewiezieniu pasażera, nawet jak już dalszej jazdy odmówisz!

    Uważasz, że nie wywalczyłbym w sądzie zapłaty kary umownej?

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak