  • Data: 2007-10-29 21:51:24
    Temat: Re: kody zródłowe oprogramowania
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński) szukaj wiadomości tego autora

    "news.onet.pl" <z...@o...eu> writes:

    > Pod hasłem "Kupując oprogramowanie" najczęściej kryje się nabycie
    > licencji do jego użytkowania.

    ...plus ew. egzemplarza programu.

    > Wiele osób myśli, że kupując także kody źródłowe pozyska jakiś
    > stopień bezpieczeństwa,
    >
    > niezależności lub "panowania" nad programem. Taka sprzedaż źródeł
    > wcale nie ozacza przekazanie
    > praw autorskich ani prawa do modyfikacji programu!.

    Kod źródłowy zwykle również się licencjonuje. Czasami licencjonuje
    się jedynie kod źródłowy na zasadach umożliwiających utworzenie z tego
    kodu programu w postaci binarnej (FSF).

    > Sprzedanie źródeł firmie

    I znowu: sprzedanie egzemplarza kodu źródłowego (np. w postaci
    książkowej) czy sprzedaż autorskich praw majątkowych do programu
    połączone ze sprzedażą kodu źródłowego tego programu?

    > nie związanej z informatyką może być bardzo dobrym interesem, bo
    > sporą kasę się ekstra weźmie

    Takie podejście jest obecnie b. często praktykowane przez producentów
    sprzętu, którzy sprzedają dokładną dokumentację techniczną na osobnych
    warunkach, w skład których zwykle wchodzi umowa o zachowaniu tajemnicy
    przemysłowej (NDA).

    Nawiasem mówiąc, zawsze można sprzedawać dokładną dokumentację
    techniczną i oprogramowanie osobno (vide Microsoft Press). Nie znam
    natomiast przedsiębiorstwa, które sprzedawałoby lub licencjonowało
    również repozytoria z historią projektu, a takie repozytoria są
    b. często dostępne w przypadku oprogramowania open source.

    > a te źródła i tak do niczego się nikomu nie przydadzą. Pamiętaj, że
    > pewnie firma po pewnym czasie wprowadzi do programu jakieś poprawki
    > a może zmiany i wtedy staniesz przed wyborem: używać programu bez
    > poprawek ale ze źródłami czy zainstalować nowszą wersję do której
    > już nie masz źródeł, a może ponownie kupić źródła :)

    Jeśli firma sprzeda prawa majątkowe do programu, to jednocześnie
    pozbędzie się prawa do wprowadzania zmian w programie.

    > Druga sprawa to aby skorzystać z takich źródeł to często należy
    > jeszcze sporo narzędzi dokupić i skonfigurować...

    Do czytania wystarczą okulary (lub -- jeśli ktoś ma takie szczęście --
    zero dioptrii). W wersji 'gold' można sobie jeszcze zafundować
    fotel i wygodne papucie :)

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl