eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawokiedy przesłanie komuś piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane? › Re: kiedy przesłanie komuś piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane?
    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kiedy przesłanie komuś piniędzy na konto może być uznane za
    pożyczkę i opodatkowane?
    Date: Tue, 14 Dec 2010 19:49:48 -0600

    On 12/14/2010 7:12 PM, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Podaj źródło cytatu, bo albo to jakiś tłuk prawny pisał, albo Ty sobie
    > radośnie nadinterpretujesz wycinając krytyczny tekst :[
    > Wg KC - umowa pożyczki jest *skuteczna*, o ile została zawarta
    > *notarialnie*!
    > W innych przypadkach, "mocy" nabiera (i tym samym staje się podstawą
    > opodatkowania) dopiero wraz z "wydaniem" przedmiotu darowizny!

    no troche dołożył, ale sens został

    PCC
    Art. 3. 1. Obowiązek podatkowy, z zastrzeSeniem ust. 2, powstaje:
    1) z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej;

    > Tak, o ile umówiliście się u notariusza :P
    >
    > pzdr, Gotfryd

    wróć
    nie mieszaj pożyczek z darowiznami.

    przy darowiznie faktycznie tak jest, bo takowy wyjątek został zapisany w
    kodekcie cywilnym

    Art. 890. § 1. Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu
    notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy
    staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

    czyli umowa darowizny nienotarialna jest po prostu nieważna, chyba ze
    zostania dokonana.
    dlatego obietnic, ze ktos cos komus daruje nie da sie skutecznie
    dochodzic w sadzie, jesli nie maja formy notarialnej.

    dokonanie czynnosci cywilnoprawnej przy darowiznach nastepuje w momencie
    albo podpisania aktu notarialnego, albo w momencie wykonania darowizny
    (nienotarialnej), bo w tych momentach staje sie ona prawnie ważna.

    przy pożyczkach jest prosciej. :)

    umowa pożyczki może być nawet ustna i jest wazna. formy notarialnej nie
    wymaga. I jest to moment dokonania czynnosci cywilnoprawnej jak i tez
    moment powstania opodatkowania.

    czyli niesety jesli ktos podpisze umowe pozyczki, ze pozyczy kase za rok
    to do US trzeba biegac juz teraz.

    tylko niech sie ktos nie da wrobić w dwie darowizny.
    ja ci daruję teraz, a ty mi darujesz za 5 lat. nawet w rodzinie.
    bo jak US to przekwalifikuje na pozyczke w trakcie kontroli, to dowali
    20% podatku od niezgłoszonej pożyczki.

    nawiasem mowiec troche sie pozmienialo w darowiznach, kc, i pcc
    trzeba to bedzie gruntownie przeczytac jeszcze raz.
    doprecyzowali w paru miejscach co nie co.
    teraz juz nawet nieumiejacy czytac moze latwo przeczytac, ze
    niezgloszona darowizna czy pozyczka nie przedawnia sie po 5 latach.