  • 1. Data: 2010-12-14 00:54:17
    Temat: kiedy przesłanie komuś piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane?
    Od: "lamia" <l...@o...pl>

    Kiedy przesłanie komuś piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i
    opodatkowane?

  • 2. Data: 2010-12-14 00:59:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/13/2010 6:54 PM, lamia wrote:
    > Kiedy przesłanie komuś piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i
    > opodatkowane?

    wtedy jeśli strony się tak umówiły.

    w każdym innym przypadu(wyłączając oczywiste oczywistosci jak zapłata za
    "coś") dowali 2% od depozytu nieprawidłowego i w ten sposób ma problem z
    głowy i nie bedzie się łaskawie prosił aby strony wreszcie ustaliły czy
    to była pożyczka czy nie.

  • 3. Data: 2010-12-14 01:13:26
    Od: "lamia" <l...@o...pl>

    czy pożyczka w najbliższej rodzinie także jest opodatkowana?

  • 4. Data: 2010-12-14 03:26:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/13/2010 7:13 PM, lamia wrote:
    > czy pożyczka w najbliższej rodzinie także jest opodatkowana?

    a cos w polsce jest nieopodatkowane?

    ile? kto komu? kiedy? jak?

    to ci wtedy powiem wiecej.

    albo: ustawa o podatku od czynnosci cywilnoprawnych i wyszukuj słowo
    "pożyczk".

  • 5. Data: 2010-12-14 10:51:09
    Od: "lamia" <l...@o...pl>

    Kiedy przelew na cudze konto, którego celu nie umiem wykazać, będzie
    pożyczką? Zakadam że żadna ze stron przelewu nie uznaje, iż zawarła umowę
    pożyczki? (przechowanie pieniędzy na cudzum koncie z innych pobudek)

    Nie wiem czy dobrze doczytałam kwotę od jakiej opodatkowanie dotyczy : 5 tys
    zł w ciągu 3 lat (?)

  • 6. Data: 2010-12-14 10:53:12
    Od: "lamia" <l...@o...pl>

    "obowiązek podatkowy powstaje już z chwilą dokonania czynności
    cywilnoprawnej, czyli w praktyce już w momencie zawarcia umowy. Bez
    znaczenia będzie sam moment faktycznej wypłaty pożyczki."

    Czyli jak się z kimś umówię, że mu za rok pożyczę siano, to on musi biec się
    opodatkować? :p

  • 7. Data: 2010-12-14 13:03:47
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 14 Dec 2010 11:51:09 +0100, lamia napisał(a):

> [...]
    > pożyczką? Zakadam że żadna ze stron przelewu nie uznaje, iż zawarła
    > umowę pożyczki? (przechowanie pieniędzy na cudzum koncie z innych

    "Przechowanie pieniędzy na cudzum koncie z innych pobudek" to się nazywa
    "depozyt nieprawidłowy" i też podlega pod PCC. Co gorsza depozyt
    nieprawidłowy w przeciwieństwie do pożyczki nie jest objęty zwolnieniami
    dla najbliższej rodziny.

  • 8. Data: 2010-12-14 14:25:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/14/2010 4:51 AM, lamia wrote:

    > Nie wiem czy dobrze doczytałam kwotę od jakiej opodatkowanie dotyczy : 5
    > tys zł w ciągu 3 lat (?)

    poza rodzina tak.
    w rodzinie limity inne, a bez limitu 14 dni na zgloszenie.

  • 9. Data: 2010-12-14 22:18:22
    Od: "lamia" <l...@o...pl>

    "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote in message
    > "Przechowanie pieniędzy na cudzum koncie z innych pobudek" to się nazywa
    > "depozyt nieprawidłowy"

    wysyłam ci kasę żebyś mi kupił towar x, (bo masz bliżej, bo masz po drodze,
    bo się znasz na towarze x, bo jestem chora a ty mi robisz zakupy,..). - To
    jest pożyczka czy depozyt nieprawidłowy?

  • 10. Data: 2010-12-15 01:09:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Dec 2010, lamia wrote:

    > "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote
    >
    > wysyłam ci kasę żebyś mi kupił towar x, (bo masz bliżej, bo masz po drodze,
    > bo się znasz na towarze x, bo jestem chora a ty mi robisz zakupy,..).

    Nie, to nie Ty jesteś chora.
    To polskie prawo jest chore - jakby USy bardzo literalnie chciały
    i do tego *mogły* sensownie udowodnić powyższe, to powinny od każdej
    z tych czynności naliczyć podatek.
    Jak? - "ceną rynkową", czyli od kwoty którą wziąłby za taką usługę
    np. taksówkarz. Tak napisano w ustawie.
    Taka "usługa" jest po prawdzie bardzo trudna do udowodnienia, do tego
    pewnie za dużo samoukarań musiałoby być wewnątrz US :P, ale co
    robić: posłowie postanowili, że "niedopłatne świadczenia" nie są
    limitowane *od dołu*.
    Czyli świadczenie o wartości 1 grosz należy doliczyć do PIT.
    I jak wyżej.

    > - To jest pożyczka czy depozyt nieprawidłowy?

    Nie, zapłata za towar to nie jest pożyczka, również zaliczka nie
    podlega opodatkowaniu jak pożyczka (o ile nie ma mowy o "czynności
    pozornej"), pic w tym że czynność docelowa (pośrednictwo w sprzedaży
    lub usługa dowozu towaru) może być opodatkowana tak, że podatnik
    sobie tylko po staropolsku westchnie... ;>

    Natomiast obrona - nieujawnienie usługi - rzeczywiście prowadzi
    do tezy o "depozycie". Albo pośrednictwie finansowym :D

    pzdr, Gotfryd