  • Data: 2004-10-19 20:28:34
    Temat: Re: kazus ----kto pomoze rozwiazac?
    Od: "dan" <j...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

    > uprawniony do zawarcia umowy tej tresci.OCEN STAN PRAWNY.

    Moim zdaniem Pan X ma roszczenie do pani B o wydanie samochodu. Pracownik
    Pani B był osobą uprawniona do zawarcia umowy w imieniu przedsiebiorcy. Byl
    bowiem osoba czynna w lokalu przedsiebiorcy przeznaczonym do obslugiwania
    publicznosci a czynnosc nalezala do kategorii czynnosci dokonywanych zwykle
    z klientami przdsiebiorstwa - art. 97 kc. Skoro pracownik prowadzil
    licytacje to byl wlasnie uprawniony do sprzedazy samochodu. Pan x złozyl
    wiec oferte osobie upowaznionej a osoba ta niezwlocznie ja przyjela. Doszlo
    wiec do zawarcia umowy w trybie ofertowym - art 66 Przez umowę sprzedaży
    sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać
    mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy
    cenę - art 535 kc. Pan x moze wiec skutecznie domagac sie wydania rzeczy.
    Natomiast pani B bedzie mogla dochodzic od pracownika naprawienia szkody
    wyrzadzonej umyyslnie na podst. art.122 kp (pracownik pewnie wiedzial ze
    pani B nie miala zamiaru sprzedac auta taniej niz za 10 tys zl).
    Gdybyu Pani B przeprowadzila dowod ze Pan x rowniez wiedzial ze praciownik
    nie ma umocowania do sprzedania auta w tej cenie to wtedy sprawa wygladalaby
    inaczej.Ale w kazusie nie ma o tym mowy , poza tym przeprowadzenie takiego
    dowodu graniczy z niemozliwoscia.
    Reasumujac, umowa zostala skutecznie zawarta na podstawie powolanych wyzej
    przepisow.

    Daniel