  • Data: 2007-11-13 03:08:36
    Temat: Re: gwarancja na towar
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 13.11.2007 PlaMa <m...@w...pl> napisał/a:
    > On jest osobą prywatną, fizyczną czy jak tam lubisz to określać. Nie
    > obowiązuje go ani niezgodność towaru z umową ani rękojmia.

    Ogólnie: rękojmia - sprzedaż lub usługa.
    Sprzedaż: odpowiedzialność sprzedawcy z tyt. rękojmi (Kodeks Cywilny) lub
    niezgodności z umową (przepisy szczegółowe).

    Przykładowo: Art. 22 z 1. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą
    czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością
    gospodarczą lub zawodową.
    Uznajemy, że "sprzedaż konsumencka" (art. 535) jest sprzedażą z udziałem
    konsumentów według rozumienia z art. 22 czyli nalezy sprawdzić przepisy
    szczególne a więc Ustawa z dnia 27 lipca. Ale tam zakres zdefiniowany jest
    tak:

    "Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności
    przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa
    tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą
    (towar konsumpcyjny)."

    Czyli sprzedaż konsument-konsument nie podpada pod tę ustwę co oznacza, że
    obowiązuje rekojmia z KC (zakres nie zdefiniowany przepisami
    szczególnymi). Zobacz zresztą, że to nie jedyny przypadek przy którym nie
    załapujesz się na sprzedaż konsumencką. Np. sprzedaż nieruchomości -
    możesz miec tu nawet układ konsument-przedsiębiorca i będzie obowiązywać
    rękojmia (art. 568).

    --
    Marcin