    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: gdzie zgłosić oszusta
    Date: Tue, 20 Jul 2010 11:39:09 +0200

    Krzysztof pisze:
    > Zazwyczaj wszelkie sprawy związane z niespłaceniem w terminie zobowiązań
    > przez klientów, przekazujemy do firmy zajmującej się windykacją albo po
    > prostu sprzedajemy wierzytelności. Tym razem sprawa się na tyle
    > skomplikowała - klient okazał się oszustem na większą skalę - że mogą
    > być problemy z odnalezieniem go przez windykatora. Sami już
    > "wytropiliśmy", że w okresie, gdy jeszcze mu wierzyliśmy, zdążył zmienić
    > siedzibę firmy, pozmieniał telefony i od jakiegoś czasu nie ma z nim
    > żadnego kontaktu.
> [...]

    Na pytanie "gdzie zgłosić" odpowiedź jest jedna - policja lub
    prokuratura. Ale chyba zasadniejsze pytanie jest: czy zgłaszać.

    Częsta zmiana adresów, czy nawet ukrywanie się przed wierzycielami,
    nie jest karalne. Oszustwo musi zaistnieć w momencie zawierania
    transakcji, czyli np. dłużnik musiałby podać nieprawdziwe dane, skłamać
    co do swojej sytuacji materialnej, generalnie należałoby udowodnić, że w
    momencie brania już nie miał zamiaru oddać.

    Generalnie odradzam tego typu sprawy, prokuratorzy zrobią wszystko,
    aby się nie narobić i zwalić strony do sprawy cywilnej.

    Na przykład pilotowałem sprawę, gdzie wierzyciel pożyczył dłużnikowi
    150 tysięcy zlotych. Dłużnik miał oddać po sprzedaży mieszkania, ale
    okazało się, że miał tyle długów, o których nie mówił, że po sprzedaży
    pieniądze się rozeszły na wszystko, tylko nie na wspomnianego wierzyciela.

    Prokuratura najpierw w ogóle nie chciała wszcząć sprawy, trzeba się
    było odwoływać do sądu.

    Po wszczęciu - umorzyła, a sąd podtrzymał. Pomimo wniosków, nie
    badano, na co poszły pieniądze ze sprzedanego mieszkania, jaka była
    sytuacja materialna dłużnika w momencie brania pożyczki (czy obietnice
    spłaty po sprzedaży były w ogóle realne). Wszystko szło po najmniejszej
    linii oporu - nie wszcząć, umorzyć, niech się strony same dogadują.

    --
    Liwiusz