eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoczytniki rejestracji czasu pracy na odciski a ochrona danych osobowych › Re: czytniki rejestracji czasu pracy na odciski a ochrona danych osobowych
  • Data: 2007-12-13 21:15:45
    Temat: Re: czytniki rejestracji czasu pracy na odciski a ochrona danych osobowych
    Od: pcspec.ovh.org <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 5 Dec 2007 09:53:31 +0100, "D.M" <p...@w...pl> wrote:

    >Witam
    >Mam dylemat, mamy wprowadzić czytniki rozliczenia czasu pracy.
    >Na rynku są istnieją b.dobre czytniki na odcisk palca pracownika,
    >jednak usłyszałam opinię że pobieranie odcisków palców nawet w takim
    >celu jest niezgodne z prawem.
    >Przypuszczam że chodzi tu o ochrone danych osobowych, czy ktoś sie spotkał z
    >tym tematem, jak to wyglada w praktyce, czy rzeczywiście lepiej nie
    >instalować takich rejestratorów?

    Oczywiście mamy tu do czynienia z danymi osobowymi. Pisząc jak
    najkrócej: system ten służy do identyfikacji osoby fizycznej - więc
    nie trzeba tu za dużo filozofować, to jest dokładnie zapis ustawowy.
    Czy dane te podlegają ochronie? Oczywiście, podlegają pełnej ochronie
    wynikającej z ustawy o ochronie danych osobowych.
    Pytanie dodatkowe: dlaczego jest Wam potrzebny ta wysoki poziom
    ochrony? Jeżeli mamy tu do czynienia z innymi ustawami (np. ustawą o
    ochronie informacji niejawnych) wymagającymi wyższego stopnia
    zabezpieczenia danych, to nie ma sensu mówienie o ochronie danych
    osobowych, ustawy te mają pierwszeństwo stosowania.
    Czy zbiór danych zawierający odciski palców podlega zgłoszeniu do
    GIODO? Zbiorów danych przetwarzanych w związku z zatrudnieniem i
    organizacją pracy nie zgłaszamy. Ale czy tu mamy do czynienia z takim
    wypadkiem? Firma raczej nie wydaje pieniądzy na system który nie jest
    jej potrzebny. Prawdopodobnie konieczność wdrożenia takiego systemu
    została uwzględniona w polityce bezpieczeństwa i jest wynikiem
    przeprowadzonej analizy ryzyka, dlatego uważam, że nie ma potrzeby
    zgłaszania takiego zbioru.

    To tak z grubsza. Oczywiście problematyka przetwarzania danych
    osobowych ma wiele bardzo szczegółowych niuansów które trzeba rozważyć
    (np. jeżeli któryś z pracowników jest inwalidą i nie może korzystać z
    tego systemu, okazuje się, że mamy do czynienia z danymi sensytywnymi
    i wszystkimi problemami które się z tym wiążą). Wasz ABI powinien
    wszystko bardzo dokładnie przeanalizować i udokumentować. Jeżeli nie
    jesteście w stanie rozwiązać tych problemów własnymi siłami, warto
    wynająć specjalistę - kolejna nowelizacja ustawy o ochronie danych
    osobowych ma wprowadzić drakońskie kary finansowe za niedopełnienie
    obowiązków.

    Pozdrawiam
    Jarosław Żabówka

    PS.
    Zapraszam do grupy administratorów bezpieczeństwa informacji:
    http://www.goldenline.pl/grupa/abi