  • 1. Data: 2007-12-05 08:53:31
    Temat: czytniki rejestracji czasu pracy na odciski a ochrona danych osobowych
    Od: "D.M" <p...@w...pl>

    Witam
    Mam dylemat, mamy wprowadzić czytniki rozliczenia czasu pracy.
    Na rynku są istnieją b.dobre czytniki na odcisk palca pracownika,
    jednak usłyszałam opinię że pobieranie odcisków palców nawet w takim
    celu jest niezgodne z prawem.
    Przypuszczam że chodzi tu o ochrone danych osobowych, czy ktoś sie spotkał z
    tym tematem, jak to wyglada w praktyce, czy rzeczywiście lepiej nie
    instalować takich rejestratorów?

    --
    Pzdr
    Dorota Moskalewicz

  • 2. Data: 2007-12-05 18:08:21
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@...stopce.pl>

    Dnia Wed, 5 Dec 2007 09:53:31 +0100, D.M napisał(a):

> [...]
    > Przypuszczam że chodzi tu o ochrone danych osobowych, czy ktoś sie spotkał z
    > tym tematem, jak to wyglada w praktyce, czy rzeczywiście lepiej nie

    czytniki podobno nie rejestrują odcisku palca, a jedynie jego bitowy obraz
    cyfrowy, ale upewnij się u producenta czy sprzedawcy.
    Rejestrację czasu pracy możesz zawrzeć w regulaminie pracy, ze będzie się
    to tak i tak odbywać... wtedy będziesz miał zgodę pracownika na piśmie...
    ale słyszałem także, że ze względów bezpieczeństwa, w trosce o mienie
    zakładu pracy warto wprowadzić po prostu bramki otwierane identyfikatorem
    lub chipem, a przy okazji dane te rejestrować i wykorzystywać do mierzenia
    czasu pracy... jednak trudno jest to w ten sposób uzasadnić w małym 4
    osobowym biurze, ale zakładam, ze firma o której mowa to przynajmniej kilka
    pokoi i ok. 20 osób.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa/Ursynow
    kontakt: http://grupy2.3mam.net

  • 3. Data: 2007-12-05 19:11:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "D.M" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    Na zdrowy rozsądek, to na pewno nie chodzi o dane osobowe. Te przecież
    pracodawca przetwarza i tak. Tak więc niech osoba podnosząca zarzut
    niezgodności z ustawą sprecyzuje, o jaką ustawę jej chodzi. Moim zdaniem
    takie rozliczenie czasu pracy nie narusza żadnej ustawy.

  • 4. Data: 2007-12-05 22:49:31
    Temat: Re: czytniki rejestracji czasu pracy na odciski a ochrona danych
    Od: "Pawel " <p...@N...gazeta.pl>

    Witam,

> [...]
    > Przypuszczam że chodzi tu o ochrone danych osobowych, czy ktoś sie spotkał z
    > tym tematem, jak to wyglada w praktyce, czy rzeczywiście lepiej nie

    Z tego co sie orientuje, te urzadzenia nie sa na tyle dokladne, aby
    umozliwialy zidentyfikowanie osoby. One dzialaja dosc jednostronnie, to znaczy
    majac osobe mozemy stwierdzic czy jej odcisk pasuje do wzorca, ale majac
    wzorzec nie odtworzymy pierwotnego odcisku palca. Przynajmniej tak kiedys
    mialem na szkoleniu. Ale urzadzenia mogly sie od tego czasu zmienic.

    Ponadto proponuje do spolki z tym urzadzeniem zastosowac karty chipowe /
    zblizeniowe. Zmniejszy to ilosc bledow (powszechnie dostepne urzadzenia
    biometryczne wbrew opinii nie sa niezawodne, maja spora podatnosc na bledy),
    do tego przyspieszy to dzialanie, a co za tym idzie - pozwoli wykorzystac
    zasoby sprzetowe do zwiekszenia czulosci. Jesli bowiem mamy karte czipowa to
    system wyszukuje w bazie delikwenta i na czytniku biometrycznym tylko
    potwierdza dane ze znalezionymi w bazie. Jesli mamy tylko czytnik
    biometryczny, porownywanie musi nastapic z cala baza. To duza roznica.

    Tak czy siak, jak napisal Robert, dane osobowe pracownikow przetwarzasz i tak.
    Nie wydaje mi sie wiec, aby bylo naruszenie. A jak wpiszesz do regulaminu
    pracy to juz w ogole.

    --
    Pozdrawiam,
    Pawel

  • 5. Data: 2007-12-06 15:52:59
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "D.M" <p...@w...pl> writes:

> [...]
    > Na rynku są istnieją b.dobre czytniki na odcisk palca pracownika,
    > jednak usłyszałam opinię że pobieranie odcisków palców nawet w takim

    Niezgodne z prawem i bezsensowne. Zamiast jakichś super-hiper
    wynalazków biometrycznych lepiej stosować zwykły podpis cyfrowy.

  • 6. Data: 2007-12-06 15:54:41
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@...stopce.pl> writes:

    [ciap]

> [...]
    > identyfikatorem lub chipem, a przy okazji dane te rejestrować
    > i wykorzystywać do mierzenia czasu pracy...

    Do rejestracji czasu pracy i nie tylko.

  • 7. Data: 2007-12-06 16:35:40
    Od: "SQLwysyn" <s...@s...pl>

    Użytkownik ""Piotr Dembiński"" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Niezgodne z prawem

    A z jakim przepisem jakiej ustawy? Konkrety prosze ...

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 8. Data: 2007-12-06 23:07:44
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "D.M" <p...@w...pl> writes:

> [...]
    > celu jest niezgodne z prawem.
    > Przypuszczam że chodzi tu o ochrone danych osobowych

    A art. 6 ust. 3 ustawy o ochronie danych osobowych?

  • 9. Data: 2007-12-06 23:08:34
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@...stopce.pl> writes:

    [ciap]

    > czytniki podobno nie rejestrują odcisku palca, a jedynie jego bitowy
    > obraz cyfrowy

    Podobnie fotografia nie rejestruje twarzy, tylko jej wizerunek.
    Niemniej jednak fotografia z wizerunkiem jest IMO daną osobową.

  • 10. Data: 2007-12-06 23:15:41
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "D.M" <p...@w...pl> writes:

    [ciap]

    > czy ktoś sie spotkał z tym tematem, jak to wyglada w praktyce, czy
    > rzeczywiście lepiej nie instalować takich rejestratorów?

    Zainstaluj, razem z wariografem ;)