    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy student ma jakieś prawa?
    Date: Tue, 2 Oct 2007 20:41:28 +0200

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości
    news:fdsc1t$sdc$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie bardzo wyobrażam sobie uznanie za niedozwoloną klauzuli, która
    > stanowiłaby realizację konstrukcji przewidzianej przez ustawę. Niestety z
    > rejestru klauzul trudno wyczytać dlaczego określone postanowienie zostało
    > za takie uznane.A istotny jest przecież choćby kontekst konkretnej umowy.
    > Podejrzewam że mogło chodzić o brak wskazania przesłanek do zmiany
    > regulaminu. A to nie wyłącza możliwości posługiwania się wzorcami
    > umownymi.

    Wzorcami umów posługiwać się możesz, tylko że zmiana ich - w tej sytuacji -
    wymaga zgody studenta wyrażonej jawnie, a nie w sposób dorozumiany poprzez
    brak protestu.

    Co do kontekstu, to trudno powiedzieć faktycznie, co też mieli na myśli. No
    ale skoro sąd to w takim brzmieniu wpisał do rejestru, to w takim
    kontekście obowiązuje. W konsekwencji - moim zdaniem - uczelnia chcąc w
    trakcie nauki zmienić studentowi warunki umowy musi to robić w drodze
    aneksu, a w razie niezaakceptowania przez studenta może albo umowę o naukę
    wypowiedzieć (ze skutkami prawnymi takiego postępku), albo do końca studiów
    w odniesieniu do danego studenta stosować stare zapisy.

    Inna sprawa, że trochę wybiegliśmy przed szereg, bo pytający nie napisał,
    czego zmiana dotyczy. Wydaje mi się, ze może mieć to znaczenie. Jakoś
    założyłem, z pewnie o opłaty chodzi.