    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy spółka cywilna może upaść??
    Date: Fri, 4 Jul 2003 23:55:28 +0200

    On Thu, 3 Jul 2003, Andrzej R. wrote:

    >+ No dobrze. Franek ma sp z oo, a Wacek ma DG OF w S.C. z Wojtkiem.

    Nie wiem kogo komentujesz (brak cytatów, a poprzednie posty już
    w archiwum i nie chce mi się ich wyciągać :)) ale jako zamieszany
    w wątek odezwę się:
    [...]
    >+ Odwracamy sytuację. Firma Wacka (i Wojtka) ma zakłócenia w płynności
    >+ finansowej. Co robi Wacek ? Bierze forsę z konta osobistego i wpłaca na
    >+ konto firmowe. Fiskusa to nie obchodzi (to nie jest żadne dokapitalizowanie
    >+ ani aport, gdyż i na koncie prywatnym i na firmowym to są pieniądze Wacka -
    >+ była o tym mowa na "podatkach" kilka miesięcy temu). Pieniążki włożone
    >+ wyciąga (albo i nie) wg woli.

    Oczywiście.
    Dlatego nie ma żadnego "mieszania" pieniędzy "firmowych" (określenie
    "firma" w odniesieniu do nazwy DG OF jest nieprawidłowe :))
    z "osobistymi", bo wszystkie kapitały są "osobiste".
    [...]
    >+ No to teraz o "upadłości".
    >+
    >+ Franek tak prowadził firmę, że jego firma ma długi i nie ma czym ich
    >+ zapłacić. Mijają kolejne terminy, kontrahenci Franka uzyskują kolejne tytuły
    >+ wykonawcze. Wierzyciele z tymi tytułami idą gdzie ? Do firmy Franka,

    Oczywiście.
    [...]
    >+ A jak to będzie z Wackiem i jego willą w Magdalence ? Albo jak willa będzie
    >+ nie Wacka, ale Wojtka ? A wierzyciel mając w garści tytuł wykonawczy może
    >+ grzecznie poprosić o zwrot jego pieniążków.

    Przepraszam bardzo - jeśli jeden z drugim mają po willi to *nie
    kwalifikują się* do upadłości, bo są wypłacalni !
    Jak wpadłeś na to żeby właściciel willi mógł być uznany za
    bankruta ? - owszem, możliwe. Jeśli ma długi znacznie przekraczające
    wartość owej willi to tak...

    Przestają być wypłacalni jak mimo sprzedania willi i podjęcia
    pracy nie są zdolni spłacać odsetek od długów :]

    [...]
    >+ O przedawnieniu roszczeń coś słyszałem, ale o przedawnieniu ich egzekucji -
    >+ szczególnie po wydaniu tytułu wykonawczego ... to nie. A masa spadkowa może
    >+ składać się zarówno z tego, co zeszły sobie z tego świata miał, jak też i z
    >+ tego, co był winien innym. I chyba nie można przyjąć jednego odrzucając
    >+ drugie ?

    :)
    Do tego się nie odnosiłem to i więcej nie skomentuję.
    Skorzystam tylko z okazji - skoro majątek OF jest *jeden* to składa
    się z sumy aktywów i pasywów :)
    A co do przedawnienia egzekucji to odsyłano mnie do KC, tam są
    zapiski czy i jak ma miejsce ;) oraz jak go uniknąć.
    Nie dotarłem wczoraj do zapisów w prawie upadłościowym (za dużo
    tekstu :[) bo postanowiłem iść spać :> (i dziś też tak będzie :)).
    Znaczy: nie cytuję przepisów ale liczę na resztę dyskutantów ;) !

    >+ To teraz jest ( i gdzie) to mieszanie pieniędzy, czy mieszania nie ma ?

    Nie ma.
    Przynajmniej jeśli sobie przypominam własne zdanie ;)
    Spółka - ma wydzielony majątek.
    DG OF (w tym SC) - nie ma wydzielonego majątku, majątkiem jest
    majątek prowadzących DG. Nie wydzielony z ich życia ;) !

    Jedno i drugie (firma i OF prowadząca DG) może upaść.
    Coś źle wymieniłem ? ;)

    >+ Aha , jeszcze jedno : to Wacek (z Wojtkiem) muszą robić coroczny
    >+ bilans, czy nie ?

    A to spytaj ich jaki sposób księgowania i rozliczania podatków
    przyjęli/stosują/lub_byli_zmuszeni_przyjąć.
    Szczegóły do zdobycia na *.podatki :) (groups.google, bo jak rozumiem
    sprawa nie jest pilna i szkoda $%^&* zawracać ;))
    Po częsci w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, po części
    w zależności od kwoty rocznego przychodu, po części w zależności
    od tego z kim mają kontakty (!) - mogą wybrać (lub być wykluczeni
    z wyboru któregoś sposobu):
    - ryczałt stały czyli kartę podatkową
    - ryczałt liniowy zwany ryczałtem ewidencjonowanym
    - zasady ogólne zwane KPiR
    - pełną księgowość zwaną księgami handlowymi

    Jak wylosują/wybiorą/podpadną pod PK - to muszą sporządzać
    bilans i tyle. Może się zdarzyć że jednego roku będą na
    PK a kolejnego na KPiR albo ryczałcie.

    >+ Bo Franek chyba musi ? To dlaczego jeden musi, a drugi nie ?

    Bo byli tacy co tak zapisali w przepisach :], spółki handlowe
    muszą prowadzić PK. Cel wynika z przyczyn: inne niż PK zasady
    księgowania nie dają narzędzi do określenia rentowności przed-
    siębiorstwa.
    Stosując pewne skróty myślowe określam to przykładowo tak:
    "kupując towar handlowy nie zwiększasz ani nie zmniejszasz
    majątku w rozliczeniu", "środki trwałe kupuje się z już
    opodatkowanych pieniedzy" i inne takie :], wcale nie oczywiste
    dla kogoś kto patrzy "z zewnątrz" !
    Dla określenia rentowności czyli "zysku osobistego krwiopijców
    właścicieli" fakt posiadania dwu ton pyłu marmurowego oraz
    prasy hydraulicznej jest taki sobie (zjeść nie zjedzą, w willi
    nie postawią - chyba że lubią :>) i potrzebne jest inne narzędzie.
    I teraz:
    Ponieważ spółka "z zasady" działa tak że *przedstawiciele*
    włażą na głowy właścicieli ;> i robią co chcą - to muszą być
    narzędzia ich kontroli.
    Przy "osobistym prowadzeniu" DG to właściciel "robi co chce",
    więc do dość sporych wartości obrotu pozwala mu się żeby nie
    wiedział co robi :> (oczywiście *nie ma zakazu* prowadzenia
    dla własnych celów różnych rozliczeń - ale równiez *nie ma
    obowiązku* wnikania czy zakup rzeczonej prasy "się bardzo
    opłacił" - z p. widzenia podatków wystarczy że przyniósł jaki-
    kolwiek dochód, mało: nadzieję na dochód !!).

    Ale się rozpisałem... reszta w groups.google :), szukać w grupie
    "podatki" !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (DG, KPiR, VAT)