    From: goldi <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy mozna wypowiedziec umowe najmu po miesiacu?
    Date: Wed, 20 Apr 2011 06:07:40 -0700 (PDT)

    On 20 Kwi, 14:42, Wojciech Bancer <p...@p...pl> wrote:
    > On 2011-04-20, NoName <n...@m...com> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Niestety nie posiadam. Ja sytuację przećwiczyłem na żywo, a sygnaturę
    > wygooglałem przed chwilą - na potwierdzenie :)
    >
    > Podobną sytuację masz w kodeksie pracy - tam też nie możesz podać terminu
    > krótszego niż ustawowy.
    >
    > --
    > Wojciech Bańcer
    > p...@p...pl

    Tyle tylko, że w świetle art. 673 par. 1 k.c. przepis ten nie ma
    charakteru bezwzględnie obowiązującego, skoro wyraźnie ustawodawca
    postanowił, że terminy ustawowe nie znajdują zastosowania, w zakresie,
    w jakim wchodzą w grę terminy umowne. Sąd Najwyższy również nie uznał
    tego przepisu za bezwzględnie obowiązujący: "Wyrażona w art. 673 KC, w
    odniesieniu do najmu w ogóle, oraz w art. 688 KC, w odniesieniu do
    najmu lokali, norma - według której, jeżeli czas trwania najmu nie
    jest oznaczony, zarówno wynajmujący, jak i najemca mogą wypowiedzieć
    najem z zachowaniem określonych terminów bez konieczności wystąpienia
    jakichś szczególnych okoliczności - ma charakter bezwzględnie
    obowiązujący. Odmienny, względnie obowiązujący charakter, wyraźnie
    przez ustawodawcę przewidziany, ma tylko ta część uregulowania
    zawartego w art. 673 KC, która dotyczy terminów wypowiedzenia.
    Podobnie, zdaniem niektórych autorów rzecz się ma, gdy chodzi o
    regulację dotyczącą terminu wypowiedzenia, zamieszczoną w art. 688 KC
    Jednakże według dominującego poglądu, ta regulacja ma charakter nie
    względnie obowiązujący, lecz jednostronnie bezwzględnie obowiązujący,
    to znaczy dopuszcza tylko zastrzeżenie dłuższego terminu wypowiedzenia
    od określonego w art. 688 KC".