    From: NoName <n...@m...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy mozna wypowiedziec umowe najmu po miesiacu?
    Date: Wed, 20 Apr 2011 15:05:55 +0200

    > Niestety nie posiadam. Ja sytuację przećwiczyłem na żywo, a sygnaturę
    > wygooglałem przed chwilą - na potwierdzenie :)
    >
    > Podobną sytuację masz w kodeksie pracy - tam też nie możesz podać terminu
    > krótszego niż ustawowy.

    znalazlem takie cos:

    WYKŁADNIA

    Wypowiedzenie z zachowaniem terminów

    Umowa najmu nie wiąże na wieki

    Jeżeli czas trwania najmu nie jest oznaczony, zarówno wynajmujący, jak i
    najemca mogą wypowiedzieć najem z zachowaniem terminów umownych, a gdy
    ich nie ma - z zachowaniem terminów ustawowych.

    Taką zasadę ustanawia art. 673 kodeksu cywilnego. W art. 688 k.c. zaś,
    odnoszącym się do najmu lokali, zapisano, że jeśli czas najmu nie został
    oznaczony, a czynsz jest płatny miesięcznie, najem można wypowiedzieć
    najpóźniej na trzy miesiące wcześniej, na koniec miesiąca kalendarzowego.

    W wyroku z 6 kwietnia 2000 r. (sygn. CKN 264/2000) Sąd Najwyższy
    stwierdził, iż przepisy te mają charakter bezwzględnie obowiązujący.
    Oznacza to, że wynajmujący i najemca nie mogą w umowie wyłączyć
    obowiązywania tych przepisów i uczynić jej nierozwiązywalną.

    Zaznaczmy, iż kwestia prawa do wypowiedzenia umowy najmu przez
    wynajmującego (właściciela) jest unormowana odrębnie dla mieszkań
    objętych ustawą z 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i
    dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 1998 r. nr 120, poz. 787 ze zm.).

    W sprawie, której dotyczy wyrok, chodziło o umowę najmu lokalu
    użytkowego, zawartą między zarządcą nieruchomości a spółką z o.o. Była
    to umowa na czas nieoznaczony. Zarządca wypowiedział ją pismem z datą 30
    września 1996 r., doręczonym spółce 10 października 1996 r. Spółka
    wystąpiła do sądu o ustalenie, że wypowiedzenie jest bezskuteczne.

    Sąd pierwszej instancji powództwo oddalił. Uznał, iż wypowiedzenie było
    skuteczne i że stosownie do art. 688 k.c. najem ustał 31 stycznia 1997
    r. Sąd apelacyjny podzielił to stanowisko. Spółka w kasacji
    przekonywała, iż sąd ten naruszył liczne przepisy proceduralne, a także
    przepisy k.c., przede wszystkim normujące umowę najmu, oraz art. 65 ¤ 2
    k.c., który nakazuje w umowach raczej badać, jaki był zgodny zamiar
    stron i cel umowy, niż opierać się na jej dosłownym brzmieniu.

    SN kasację oddalił. Zarzuty dotyczące naruszenia przepisów
    proceduralnych uznał za oczywiście bezzasadne. Jako nietrafne ocenił
    również zarzuty naruszenia przepisów prawa materialnego, w tym
    dotyczących umowy najmu.

    Tak samo jak sądy rozpoznające wcześniej tę sprawę, nie zgodził się z
    twierdzeniem spółki, że wynajmujący mógł wypowiedzieć umowę tylko w
    okolicznościach wskazanych w tej umowie, a mianowicie gdy: najemca
    będzie używał lokalu w sposób powodujący dewastację, opuści go lub
    będzie zalegać z zapłatą czynszu za trzy pełne okresy rozliczeniowe.

    SN nie zgodził się też z zarzutem naruszenia art. 65 ¤ 2 k.c., czym
    wedle spółki było nieuwzględnienie jej wniosku o przeprowadzenie dowodu
    z przesłuchania stron. To przesłuchanie pozwoliłoby ustalić ograniczenia
    okoliczności, w których dopuszczalne byłoby wypowiedzenie umowy przez
    zarządcę nieruchomości. SN uznał, że zarzut ten jest wynikiem
    nieporozumienia. Nieuwzględnienie takiego wniosku powinno być oceniane
    nie z punktu widzenia art. 65 ¤ 2 k.c., lecz art. 299 kodeksu
    postępowania cywilnego, w którym zapisano, że jeśli po wyczerpaniu
    środków dowodowych lub w ich braku pozostały nie wyjaśnione fakty
    istotne dla rozstrzygnięcia sprawy, sąd dla ich wyjaśnienia zarządzi
    dowód z przesłuchania stron.

    Nawet gdyby przyjąć, że istotnie strony w umowie najmu zastrzegły, iż
    wypowiedzenie jej przez wynajmującego może nastąpić w tylko w trzech
    sytuacjach w niej wskazanych, zastrzeżenie to byłoby nieważne - zaznacza
    SN. Przepisy bowiem art. 673 k.c. dotyczącego najmu w ogóle i art. 688
    k.c. odnoszącego się do najmu lokali, a wedle nich jeśli czas najmu nie
    jest oznaczony, zarówno wynajmujący, jak i najemca mogą wypowiedzieć
    najem z zachowaniem określonych terminów, mają charakter bezwzględnie
    obowiązujący

    Odmienny charakter ma tylko ta część art. 673 k.c., która ustala terminy
    wypowiedzenia. Gdy chodzi o dotyczące terminu wypowiedzenia unormowanie
    z art. 688 k.c., SN uważa, że ma ono charakter jednostronnie
    bezwzględnie obowiązujący. Oznacza to, że dopuszczalne jest tylko
    zastrzeżenie w umowie najmu lokalu dłuższego okresu wypowiedzenia niż w
    nim określony (dłuższego niż trzy miesiące).

    SN wyjaśnia, że u podstaw tych unormowań leży wzgląd na wolność
    jednostki, odnosząca się także do osoby prawnej, i "dyktowana przezeń
    niemożność wieczystego związania umowami najmu zawartymi na czas
    nieoznaczony".

    Izabela Lewandowska

    14.08.2000