    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: co teraz?
    Date: Sun, 6 Jul 2003 23:02:31 +0200

    Winna będziesz, jak Ci winę udowodnią przed sądem. Chwilowo, to taka
    poszlaka wynika z opinii tych enigmatycznych biegłych. I jeśli im wierzyć,
    to jest to dość silna poszlaka. Mnie przy tym wypadku nie było, więc nie
    jestem w stanie ocenić, czy opisany przeze Ciebie przebieg wypadków mógł
    mieć miejsce, czy nie. Musiałbym poznać szczegóły zdarzenia i ewentualnie
    argumentację tamtych biegłych.

    Jeśli nie byłaś karana, to pewnie za kratki nie pójdziesz, choćbyś
    faktycznie próbowała oszukać. Co najwyżej jakaś grzywna kilka tysięcy
    złotych Cię czeka. Ale skoro twierdzisz, że opisałaś całą prawdę, to ja bym
    proponował Ci właśnie złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia
    przestępstwa. I ta porada jest absurdalna tylko na pozór.

    Po wszczęciu postępowania w tej sprawie prowadzący ściągnie akta z PZU
    łącznie z tą opinią. Ale opinia będzie nieważna. Będzie trzeba powołać
    innego biegłego z listy biegłych sądowych. To jego pinia będzie wiążąca.
    Jeśli zostaniesz uniewinniona, to zyskasz bardzo mocny argument przed sądem
    cywilnym w postaci opinii biegłego sądowego wydanej w postępowaniu karnym.
    Za darmo i raczej nie do podważenia.

    Biegli są różni. Ci, którzy pisali opinię dla PZU są na ich garnuszku. I
    mogą naginać trochę rzeczywistość, choćby po to, by otrzymywać dalsze
    zlecenia. Ubocznym efektem Twojego zawiadomienia może być utrata przez tych
    biegłych uprawnień. I to nie są wcale takie rzadkie wypadki. Znam kilka
    podobnych sytuacji, gdy biegły przestał być biegłym, bo się połasił na kilka
    złotych zarobku. Biegłym obecnie w sumie nie trudno zostać. Ale równie łatwo
    można nim przestać być.