  • Data: 2004-08-14 21:22:50
    Temat: Re: alkohol przez internet
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 12 Aug 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Widzę poważny problem z uzyskaniem zezwolenia. Zezwolenie na sprzedaż
    >+ alkoholu jest wydawane na konkretne miejsce. A w tym wypadku do faktycznych
    >+ transakcji będzie dochodziło w miejscu dostawy (dostarczenie towaru -
    >+ zapłata).

    Ja cię przepraszam, ale jak to mawiają... ;)
    Poproszę o podważenie tego (K.C. oczywiście):
    +++
    Art. 544. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez
    sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia
    świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie
    zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy
    na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją przewoźnikowi
    trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.
    § 2. Jednakże kupujący obowiązany jest zapłacić cenę dopiero
    po nadejściu rzeczy na miejsce przeznaczenia i po umożliwieniu
    mu zbadania rzeczy.
    ---

    Jak widać ustawodawca rozdzielił skutki dla stron (ustalenie
    momentu od kiedy liczyć odsetki karne :)) w odniesieniu
    do "towaru" (w miejscu nadania) i "zapłaty" (w miejscu
    i czasie odbioru).

    >+ Na to miejsce sklep zezwolenia nie ma. To jest podobnie, jak w
    >+ wypadku, gdyby sklep monopolowy chciał utworzyć drugie stoisko na drugim
    >+ końcu miasta. musi mieć kolejne zezwolenie.

    Aż dotąd się NIE ZGADZAM - IMO cywilnie podobne nie jest !

    >+ Przyczyną tego jest fakt, iż do
    >+ określenia miejsca czynu prawo karne używa innego algorytmu, jak cywilne.

    To mógłby byuć argument. A możesz jakimś konkretem mnie przekonać,
    z czego ów algorytm wynika i dlaczego daje taki wynik ??

    >+ W tym wypadku, ponieważ miejsce zawarcia samej umowy jest dyskusyjne

    Nie jest.
    Jak widać przepisy regulują "miejsce sprzedaży" - i po to są
    przepisy szczególne biorące w ochronę konsumenta, żeby mógł
    być pod "jakąś" ochroną m.in. przy sprzedaży "na odległość" !

    >+ (bo nie
    >+ wiadomo, czy tam, gdzie siedział zamawiający, czy tam, gdzie sklep)

    Stawiam na sklep !

    >+ miejsce popełnienia czynu będzie tam, gdzie nastąpi skutek. A skutek nastąpi
    >+ w miejscu dostawy, a na to miejsce zezwolenia nie ma.

    Możesz skutek określić (znaczy: co jest "skutkiem") ?
    Bo o ile się nie mylę to przestępstwo o którym mowa nie polega
    bynajmniej na "spożyciu" przez nieletniego - a na nabyciu
    własności. Dobrze myślę ? Bo chyba nie na wejściu w posiadanie
    - byłoby ciekawie jakby okradziony musiał odpowiadać karnie
    że go z wódki okradli :) (aczkolwiek jestem świadom że
    np. przy broni może to nie być dziwne).

    Bo jeśli tak... no to "wchodzi we własność" akceptując ofertę
    i potwierdzając transakcję.
    Sprawy możliwej odpowiedzialności sprzedawcy bynajmniej NIE
    podważam. Mi się nie podoba twoja argumentacja o "miejcu dostawy"
    (BTW: czyś ty czasem ostatnio ustawy o VAT nie czytał ?? ;>)
    i tyle :) ("tylko tyle" !)
    Oczywiście MOGĄ istnieć nie znane mi przepisy regulujące taki
    punkt widzenia jaki przedstawiłeś... to poproszę ładnie o podanie
    na tacy :)

    >+ Drugi aspekt, to owe 18 lat. To sprzedawca ma się upewnić przed wysłaniem,
    >+ ile gość ma lat.

    Zgoda.

    pozdrowienia, Gotfryd