    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Znalazł się pieszy!
    Date: Fri, 1 Sep 2023 12:27:48 +0200
    <ucfbn2$nsb$1$RTomasik@news.chmurka.net> <ucfkai$16hda$1@dont-email.me>
    <ucgipg$kho$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <LcRGM.363374$mIIb.59162@fx11.ams1>
    <uchq30$b9h$1$RTomasik@news.chmurka.net> <uckv5g$29r04$1@dont-email.me>
    <1...@4...net>
    <ucl3u0$2al08$1@dont-email.me> <q...@4...net>
    <ucluck$2eerb$1@dont-email.me> <ucm1vr$caa$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <ucpivh$35spa$1@dont-email.me>
    <11h090cdhsi29.15sbkc79dvvlj$.dlg@40tude.net>
    <GbaIM.467672$4yJ9.387529@fx12.ams1>
    <ucrnju$ghp$3$Shrek@news.chmurka.net>
    <ucs5gi$nk1$1$RTomasik@news.chmurka.net>

    On Fri, 1 Sep 2023 10:00:48 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Niemcy pewnie też są różni. Zapytałem niemieckiego policjanta o to, bo
    > już kilka osób tu na grupie się powoływało na tę zasadę. Odpisał mi:

    Co juz pokazuje, jak traktują to wykroczenie. Policjantowi sie pewnie
    zatrzymywac nie chce.

    I tu by sie warto dopytac, czy to nie mają dwóch rodzajów przejsc
    - z sygnalizatorem, i z zebrą. A moze jedno to nie przejscie?

    https://www.stvo.de/strassenverkehrsordnung/109-26-f
    ussgaengerueberwege

    i tu jest takie "VwV-StVO zu § 26 Fußgängerüberwege", co wydaje mi się
    komentarzem juz poza ustawą.

    3 3. Fußgängerüberwege dürfen nur angelegt werden, wenn nicht mehr als
    ein Fahrstreifen je Richtung überquert werden muss. Dies gilt nicht an
    Kreuzungen und Einmündungen in den Straßen mit Wartepflicht.

    co w guglowskim tlumaczeniu
    3 3. Przejścia dla pieszych można budować tylko wtedy, gdy w każdym
    kierunku należy przekraczać nie więcej niż jeden pas ruchu. Nie
    dotyczy to skrzyżowań i skrzyżowań[połączeń] ulic, na których
    obowiązuje obowiązek oczekiwania.

    O co chodzi z tym obowiązkiem oczekiwania to nie wiem, ale pierwsze
    ... nie mozna robić przejscia, gdy jest wiecej niz jeden pas ruchu w
    jedną strone?
    A co mozna - "nie-przejscie" ze swiatłami ?

    4 4. Przejścia dla pieszych muszą być od siebie odpowiednio oddalone;
    nie dotyczy to sytuacji, gdy wyjątkowo na skrzyżowaniu lub
    skrzyżowaniu znajdują się dwa przejazdy jedno za drugim.

    Piorytet samochodow jest w tym kraju :-)

    Hm, zabrzmiało tak, jakby samochody musiały tylko ustąpic
    pierwszenstwa.
    Tylko pewnie analogiczny przepis zakazuje im przejezdzać na czerwonym,
    i tym razem nie jest to 5 euro :-)

    Natomiast w Anglii widzialem pieszych masowo przechodzących na
    czerwonym. Czy im wolno, czy tylko tez policji sie nie chce to nie
    wiem.

    A w ogole było to przejscie z przyciskiem dla pieszych.
    Naciskales ... i dłuuuugo nic sie nie działo, potem fala samochodów
    przejeżdżała, potem piesi wchodzili na czerwonym, potem im sie
    zapalało zielone ... i akurat dojezdzała nastepna fala samochodów -
    i musiała sie zatrzymać. A żadnego pieszego nie ma, bo wszyscy
    przeszli ...

    J.