    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zdarzenie w szkole i odszkodowanie
    Date: Fri, 13 Oct 2006 01:41:12 +0200

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:452ec8c9$1@news.home.net.pl...

    > Jak widzisz ciężko było by zastosować poniższe art. do tego przypadku.
    > Jednakże szkoła będzie odpowiadać nie na zasadzie ryzyka, a z tego powodu, że
    > jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć. I nie ważne czy
    > był to nieszczęśliwy wypadek, szkoła miała obowiązek zapewnić bezpieczeństwo i
    > się z tego obowiązku nie wywiązała.
    >

    > Art. 435. § 1. Prowadzący na własny rachunek przedsiębiorstwo lub zakład
    > wprawiany w ruch za pomocą sił przyrody (pary, gazu, elektryczności, paliw
    > płynnych itp.) ponosi odpowiedzialność za szkodę na osobie lub mieniu,
> [...]

    A te dwa artykuły zacytowane jaki mają związek z naszym zagadnieniem? Ja to bym
    roszczenie dziecka w stosunku do szkoły wywodził raczej z art. 427 kc podnosząc,
    że szkoła jest obowiązana do naprawienia szkody wyrządzonej przez tego ucznia,
    bowiem nie może dowieść, ze wywiązała się z obowiązku nadzoru.

    Przyrównywanie szkoły do przedsiębiorstwa poruszanego za pomocą sił przyrody lub
    zgoła pojazdu mechanicznego mimo wszystko wzbudza we mnie pewne opory.

    Oczywiście wszystko przy milczącym założeniu, że ten kopiący jednak ponosi winę.
    Bo jeśli przyjąć, że poszkodowany się wywrócił i wywracając uderzył w nogę
    kolegi, to faktycznie byłby problem.