  • Data: 2002-07-14 22:16:33
    Temat: Re: Zasiłek macierzyński
    Od: "GMG" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    [...]
    > 26 tygodniowy urlop (i zasilek macierzynski) przysluguje tym
    kobietom,ktore
    > byly w ciazy przed 13.01.2002 i jednoczesnie byly zatrudnione. Twoja zona
    > prowadzi dzialalnosc gospodarcza, a wiec z tego tytulu oplaca skladki.
    Dnia
    > 13.01.2002 nie prowadzila i nie odprowadzala skladek, a wiec chyba
    niestety
    > ZUS ma racje. Nie ma prawa do 26 tygniowego urlopu macierzynskiego (a
    > wlasciwie do wyplacania zasilku przez 26 tyg.).
    > Pozdrawiam
    > Iza

    Cytat z tekstu ustawy:
    "Art. 2.
    1. Pracownica oraz pracownik-ojciec dziecka wychowujący dziecko,
    korzystający z urlopu macierzyńskiego w dniu wejścia ustawy w życie,
    zachowują prawo do tego urlopu w wymiarze:
    1) 26 tygodni przy pierwszym i każdym następnym porodzie

    [...]
    3. Pracownica będąca w ciąży w dniu wejścia ustawy w życie może wystąpić do
    pracodawcy z wnioskiem o udzielenie jej urlopu macierzyńskiego w wymiarze
    określonym w ust. 1. Pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek
    pracownicy.
    Art. 3. Przepisy art. 2 stosuje się również do ubezpieczonych nie będących
    pracownikami."

    W ustawie (art.2.3) jest zapisane jedynie, że zasiłek w wymiarze 26 tygodni
    przysługuje kobietom, które 13.01.2002 były w ciąży. Nigdzie nie mogę
    doszukać się wymogu, że kobieta powinna być wówczas zatrudniona. Określenie
    "pracownica" oznacza, jak sądzę, stosunek pracy w momencie urodzenia
    dziecka. Prawo do zasiłku nabywa się z chwilą urodzenia dziecka, nie zajścia
    w ciążę. A co z pracownicami, które zostały zatrudnione po 13.01 i były
    wówczas w ciąży (przypadek teoretyczny) ?

    Pozdrawiam,
    Grzesiek