  • 1. Data: 2002-07-14 20:30:19
    Temat: Zasiłek macierzyński
    Od: "GMG" <g...@p...onet.pl>

    Witam,

    Moje pytanie dotyczy okresu, za jaki ZUS będzie wypłacał zasiłek
    macierzyński.

    W dniu wejścia w życie (13 stycznia 2002) ustawy o zmianie okresu wypłat
    zasiłku macierzyńskiego żona była w ciąży, a więc zgodnie z ustawą, po
    złożeniu odpowiedniego podania, zasiłek powinien przysługiwać według
    "starych" zasad, czyli przez okres 26 tygodni. Taką też decyzję otrzymała od
    ZUSu.

    Jednak, prowadząc działalność gospodarczą, miała pewną przerwę, tzn. od
    listopada 2001 do 20 stycznia 2002 miała zawieszoną działalność gospodarczą,
    a więc nie była objęta ubezpieczeniem chorobowym. Odwieszenie działalności
    nastąpiło 20 stycznia, czyli już po wejściu nowej ustawy w życie. Od tego
    momentu do końca ciąży opłacała składki i była objęta ubezpieczeniem (w dniu
    porodu również).

    Ostatnio otrzymaliśmy od ZUSu zawiadomienie, iż w związku z tym, że w dniu
    wejścia ustawy w życie żona nie była ubezpieczona, zasiłek będzie
    przysługiwał na "nowych" zasadach, czyli przez okres 16 tygodni. Na
    oświadczeniu ZUS nie podał żadnego artykułu, będącego podstawą takiej
    decyzji. Po zapoznaniu się ze stertą ustaw i artykułów nie doszukałem się
    niczego, co mogło by być podstawą takiej decyzji.

    Przed rozmową (odwołaniem) z ZUSem chciałbym się upewnić, kto ma rację, i
    faktycznie jaki wymiar zasiłku przysługuje mojej żonie.

    Będę wdzięczny za wszelkie informacje/wskazówki.

    Pozdrawiam,
    Grzegorz Gucwa

  • 2. Data: 2002-07-14 21:05:48
    Temat: Re: Zasiłek macierzyński
    Od: "Clio [bylo Iza]" <c...@o...net.pl>

    Użytkownik "GMG" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Przed rozmową (odwołaniem) z ZUSem chciałbym się upewnić, kto ma rację, i
    > faktycznie jaki wymiar zasiłku przysługuje mojej żonie.

    26 tygodniowy urlop (i zasilek macierzynski) przysluguje tym kobietom,ktore
    byly w ciazy przed 13.01.2002 i jednoczesnie byly zatrudnione. Twoja zona
    prowadzi dzialalnosc gospodarcza, a wiec z tego tytulu oplaca skladki. Dnia
    13.01.2002 nie prowadzila i nie odprowadzala skladek, a wiec chyba niestety
    ZUS ma racje. Nie ma prawa do 26 tygniowego urlopu macierzynskiego (a
    wlasciwie do wyplacania zasilku przez 26 tyg.).
    Pozdrawiam
    Iza

  • 3. Data: 2002-07-14 22:16:33
    Od: "GMG" <g...@p...onet.pl>

    [...]
> [...]
    > ZUS ma racje. Nie ma prawa do 26 tygniowego urlopu macierzynskiego (a
    > wlasciwie do wyplacania zasilku przez 26 tyg.).

    Cytat z tekstu ustawy:
    "Art. 2.
    1. Pracownica oraz pracownik-ojciec dziecka wychowujący dziecko,
    korzystający z urlopu macierzyńskiego w dniu wejścia ustawy w życie,
    zachowują prawo do tego urlopu w wymiarze:
    1) 26 tygodni przy pierwszym i każdym następnym porodzie

    [...]
    3. Pracownica będąca w ciąży w dniu wejścia ustawy w życie może wystąpić do
    pracodawcy z wnioskiem o udzielenie jej urlopu macierzyńskiego w wymiarze
    określonym w ust. 1. Pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek
    pracownicy.
    Art. 3. Przepisy art. 2 stosuje się również do ubezpieczonych nie będących
    pracownikami."

    W ustawie (art.2.3) jest zapisane jedynie, że zasiłek w wymiarze 26 tygodni
    przysługuje kobietom, które 13.01.2002 były w ciąży. Nigdzie nie mogę
    doszukać się wymogu, że kobieta powinna być wówczas zatrudniona. Określenie
    "pracownica" oznacza, jak sądzę, stosunek pracy w momencie urodzenia
    dziecka. Prawo do zasiłku nabywa się z chwilą urodzenia dziecka, nie zajścia
    w ciążę. A co z pracownicami, które zostały zatrudnione po 13.01 i były
    wówczas w ciąży (przypadek teoretyczny) ?

    Pozdrawiam,
    Grzesiek

  • 4. Data: 2002-07-15 07:43:25
    Od: "Clio [bylo Iza]" <c...@o...net.pl>

> [...]
    Określenie
    > "pracownica" oznacza, jak sądzę, stosunek pracy w momencie urodzenia

    Niekoniecznie, jestem pewna (gdzies juz czytalam ZUS-owskie wyjasnienie), ze
    pracownica musiala byc nie tylko w ciazy,ale i w stosunku pracy w
    dn.13.01.2002. Samo bycie w ciazy (a zatrudnienie sie np. pozniej, do dnia
    porodu) nie gwarantuje dluzszego urlopu macierzyskiego. Praca-w przypadku
    Twojej zony-to dzialalnosc gospodarcza.

    Prawo do zasiłku nabywa się z chwilą urodzenia dziecka, nie zajścia
    > w ciążę. A co z pracownicami, które zostały zatrudnione po 13.01 i były
    > wówczas w ciąży (przypadek teoretyczny) ?

    Owszem, nabywa sie po, ale zdaje sie, ze to byl przypadek dosc szczegolny,
    od kiedys ta zmiana przepisow musiala zaczac obowiazywac (no, a nigdy nie
    byloby tak, ze nie ma jakiejs kobiety w ciazy). Co do tej pracownicy-patrz
    wyzej, to zreszta niekoniecznie przypadek teoretyczny, zdarzaja sie takie.
    Przykro mi, bo zabraklo Wam tygodnia, ale naprawde musicie sie pogodzic z
    krotszym urlopem macierzynskim. ZUS zrobi co moze, by Wam placic tylko przez
    16 tygodni (no chyba, ze mielibyscie farta i jakas pani nie dopatrzy, ale z
    tego co piszesz, to wlasnie dopatrzyla).
    Pozdrawiam
    Iza