  • Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
    Subject: Re: Zamykanie KK mBank - mega szybkosc
    Date: 3 May 2008 22:40:11 +0200

    On 2008-05-03, Tristan <n...@s...pl> wrote:

    [...]

    > A co to jest główne miejsce?

    Z Ust. o swobodzie działalności gospodarczej:
    http://ks.sejm.gov.pl/proc4/ustawy/2118_u.htm

    Art. 27.

    [...]

    2. Wniosek o dokonanie wpisu do ewidencji zawiera:
    1) firmę przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;
    2) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;
    3) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu, adres do doręczeń
    przedsiębiorcy oraz adres, pod którym jest wykonywana działalność
    gospodarcza, a jeżeli przedsiębiorca wykonuje działalność poza
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    miejscem zamieszkania - adres głównego miejsca wykonywania działalności i
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    oddziału, jeżeli został utworzony;
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    [...]

    Takie pola masz przy wpisie do EDG (chociaż nazywają to gdzieniegdzie siedzibą),
    masz też przy wpisie do NIP-1. Wszystko to są pola właściwe dla osób fizycznych,
    a nie dla prawnych.

    Ja w miejscu zamieszkania nie prowadzę DG i nie mam zamiaru. :)

    > No na wpisie do EDG to właśnie widnieje mój adres zamieszkania.

    We wpisie do EDG mam:
    1. Adres miejsca zamieszkania
    2. Adres głównego miejsca prowadzenia DG
    3. Adresy miejsc prowadzenia DG (tu może być np. Cała Polska)

    A teraz NIP-1/VAT-R:
    1. Jeśli prowadzisz DG poza miejscem zamieszkania i nie masz wpisu
    'Cała Polska' to VAT rejestrujesz w urzędzie właściwym dla głównego
    miejsca prowadzenia DG (i tak - podajesz tu adres zamieszkania,
    ale PŁACISZ i składasz papierki - w urzędzie właściwym ze względu
    na główne miejsce prowadzenia DG). [1]

    2. Jeśli masz wpis 'cała polska', albo podlegasz z VATem pod więcej
    niż 1 US, to niezależnie od tego co masz 'Główne miejsce
    prowadzenia DG', oba formularze idą do US zgodnego z miejscem
    zamieszkania. [2]

    W przypadku [1] ciekawie wygląda aktualizacja swoich danych w US gdzie
    mieszkasz. Bo Twojego NIP-1 nie przyjmują i sam sobie redagować pisemka
    :)

    Podstawa prawna:
    Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników Art. 4

    oraz:

    [1] Art. 3.1 Ust. o podatku od towarów i usług
    [2] Art. 3.2 Ust. o podatku od towarów i usług

    > I co rozrost to zmiana w banku?

    Oddział mam pod nosem, więc nie problem zanieść aktualny wpis do EDG. A oni
    sami zmieniają dane na nowe. Jak na złość. :)

    > Tylko po co? Ja bym banku miał adres zamieszkania.

    W zeszłym roku przeprowadzałem się 3x. Główne miejsce prowadzenia
    DG zmieniałem jak na razie raz. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl