eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoTen pan już nigdy okien wybijać nie będzie [sprawę bada/"bada" prokuratura/ziobrotura] › Re: Wzorce odpowiedzialności politycznej: Lubin 2021 (PiS) v. Smoleńsk 2010 (PO+PSL)
  • Data: 2021-08-17 15:36:37
    Temat: Re: Wzorce odpowiedzialności politycznej: Lubin 2021 (PiS) v. Smoleńsk 2010 (PO+PSL)
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 17 Aug 2021 14:13:41 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Wczoraj oglądałem "Katastrofa w przestworzach" o Smoleńsku. Problemem
    > było to, że oni nie mieli zielonego pojęcia, na jakiej wysokości lecą.
    > Mieli cywilną nawigację, na której nie było w ogóle lotniska w

    Nie tyle nawigacje, co system FMS z podsystemem TAWS.

    > Smoleńsku. Żeby im nie gadała bezsensownie, ze mają się wznieść (bo
    > lądowali) przestawili ciśnienie tak, by system myślał, że są wyżej.

    Tak to jakos wygladalo - system TAWS ostrzega przed zblizeniem do
    ziemi, przed lotniskiem nie ostrzega, bo ma w bazie, ze tu jest
    lotnisko, a smolenskiego lotniska w bazie nie ma, bo to lotnisko
    wojskowe i malo uzywane.

    Podsystem TAWS ma osobny tryb pracy na te okolicznosc, ale byc moze
    piloci nie byli z nim dobrze zapoznani. W koncu zazwyczaj latali na
    porzadne lotniska.

    > Mierzyli odległość od ziemi radiowysokościomierzem, ale nie wpadli na

    Mieli co najmniej 5 wysokosciomierzy barycznych, z czego dwa przed
    pierwszym pilotem. Przestawil cisnienie tylko na jednym z nich.

    A drugi pilot ... nie dowiemy sie - patrzyl na co innego i nie
    kontrolowal wysokosci, czy dobrze widzial co sie dzieje, ale wolal nie
    mowic, bo po co ma sie nagrac przekroczenie minimow. Trzeba wyladowac.
    Szczegolnie ze RW ciagle podaje bezpieczne 100m.

    Po wypadku CASA komisja zarzucila zalodze nie korzystanie z dostepnych
    przyrzadow, wiec teraz nawigator mial zadanie - odczytywac wskazanie
    RW.

    > to, że przed pasem jest "dołek". Dołka nie było na mapach, bo nikomu nie
    > przyszło do głowy, że ktokolwiek zamiast mierzyć wysokość barometrycznie
    > będzie ją mierzył od ziemi.

    O dolku byc moze wiedzieli, bo lecieli tam 3 dni wczesniej, no i
    regularnie co roku - ale to moze inna zaloga.

    Dolek nie jest gleboki na 100m, i spokojnie by odlecieli, ale
    prawdowpodobnie wcisneli przycisk Uchod, ktory ... nie zadzialal.
    Bo w tym trybie lotu nie dziala.

    J.