eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWypadek na A7Re: Wypadek na A7
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.tb3-253.telbes
    kid.pl!not-for-mail
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wypadek na A7
    Date: Mon, 28 Oct 2024 21:51:15 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <vfotg4$gvj$2@news.chmurka.net>
    References: <1ia3cd0g50t6$.15mwgm3gzc7jl$.dlg@40tude.net>
    <vfebhu$imj$1@news.chmurka.net>
    <1il4464amvtww.12tl7ykqfzwt9$.dlg@40tude.net>
    <vffhrh$9mu$1@news.chmurka.net> <q6%SO.231083$jP5.11777@fx05.ams1>
    <vfivfa$h3q$1@news.chmurka.net> <c4ATO.231818$jP5.33784@fx05.ams1>
    <vfn6le$67u$5@news.chmurka.net> <JkITO.89754$l6I9.39684@fx13.ams1>
    <wdjma9bemieu$.1demxrio3zsy9.dlg@40tude.net>
    <vfnq9g$m8s$1@news.chmurka.net>
    <1j3map6f1ebpv$.3fzh9yrzk08r.dlg@40tude.net>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Mon, 28 Oct 2024 20:51:16 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="RTomasik";
    posting-host="tb3-253.telbeskid.pl:185.192.243.253";
    logging-data="17395";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla Thunderbird
    Cancel-Lock: sha1:CxrjxyL7xzcqxCX7IXA2hC5kIb8=
    sha256:uunCLJ9MYwS5+MDKOuOYSx5c6aCS6OWzvDceaV3R4Wc=
    sha1:VjnhWvIk26HkltsqNOf/4qlR8qE=
    sha256:iYiJHnTE1J7A0kPmUnUAR0dD03JZG6CITpCRhTIVM8Y=
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <1j3map6f1ebpv$.3fzh9yrzk08r.dlg@40tude.net>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:859174
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 28.10.2024 o 12:32, J.F pisze:
    >> W wypadku samochodów model jest zupełnie inny. TIR najeżdżając na
    >> osobówkę jest podpierany modelowo sprężynką, której
    >> charakterystyka wynika z budowy przodu TIRa oraz tyłu osobówki. W
    >> ostateczności osobówka razem z TIR-em jest pchana. Biegli o
    >> samochodów mają swoje wzory empiryczne na liczenie energii, jaką
    >> pochłonie zgniatane nadwozie.
    > Może i mają, ale średnio w to wierzę. Przecież każdy samochód inną
    > konstrukcję ma. Przemierzył to ktoś przy różnych prędkościach? Nie
    > wykluczam, trochę drogo, ale jak się produkuje milion sztuk ...
    > tylko gdzie te dane dostępne?

    Jak sądzisz? Po co się te testy robi i rozbija pojazdy?
    >
    > Teraz niby można bez zderzania, są dobre modele komputerowe. I
    > producenci się chyba nimi posługują, do projektowania, to
    > wystarczyłoby opublikować wyniki. Ale przeciez zderzenia też są
    > różne - może drugi pojazd wjechać centralnie, może być przesunięty,
    > może to być słup, albo grube drzewo.

    I dlatego to biegły robi :-)
    >
    >> Teraz bierzemy masę TIR i pierwszego pojazdu. Odejmujemy energię
    >> pochłoniętą przez pogięte blachy i z zasady zachowania energii
    >> liczymy, jaką energię mają zespolony TIR i pchana osobówka. To
    >> wszystko wpada na kolejny pojazd i tu powtarzamy sytuację. I tak
    >> "do wyczerpania zapasu" samochodów.
    > Tylko jeszcze trzeba wyliczyc przyśpieszenia. Można. Ale na ile to
    > będzie razem dokładne ...

    Pytanie, na ile my to dokładnie potrzebujemy.
    >
    >> Jeśli chodzi o przyspieszenia działające na pasażerów pojazdów, to
    >> dla każdego z etapów trzeba je liczyć osobno. No i trzeba jeszcze
    >> wziąć pod uwagę, że wiele osób zginęło zapewne od mechanicznych
    >> uszkodzeń, a nie przyspieszeń. Po prostu zostali zmiażdżeni w
    >> samochodach. Mogli się udusić, albo wykrwawić, zanim zdołano je
    >> wydobyć z wraków. Tam był również pożar, więc mogli się spalić
    >> albo udusić na skutek braku tlenu, który został wypalony. Tu
    >> akurat energia TIRa ma poboczne znaczenie, choć zapewne im większa
    >> tym większe mechaniczne odkształcenia pojazdów i większe szanse na
    >> obrażenia pasażerów.
    > Dokładnie.
    >> Natomiast bezspornym faktem pozostaje, że jakby tam jechał
    >> przepisowe 50 km/h, to jego energia byłaby mniejsza i wyniosła
    >> jakieś 30% tej, którą miał. Tu prędkość mogła mieć krytyczne
    >> znaczenie dla skutków.
    > Tylko nie wiemy, jaka tam przepisowa prędkość była. Bo znak jeśli
    > stał, to jakoś sie ekipie na miejscu nie rzucił w oczy.

    Myślę, że ktoś to w końcu ustali. Wystarczy, ze w którymkolwiek z
    pojazdów w tym "korku" była kamera i można zobaczyć.
    >
    > No i te osobówki - jakby zwolniły do przepisowych 50, to by tir je
    > stuknął wcześniej, w czasie jazdy, różnica prędkości byłaby
    > mniejsza, drogi na zatrzymanie więcej ...

    Nie chce mi się przeszukiwać netu, ale odnoszę wrażenie, że to było tak,
    ze tam jakiś gabaryt skręcał i zatrzymali pojazdy. W stojące przywalił
    TIR. Tak więc one nie tyle nie jechały 50 km/h, co wręcz stały.
    >> swoją drogą - przy tym z A1 filmiki zaraz się znalazły, a tu z S7
    > jakaś posucha ...


    --
    (~) Robert Tomasik

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1