-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.tb3-253.telbes
kid.pl!not-for-mail
From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
Newsgroups: pl.soc.prawo
Subject: Re: Wypadek na A7
Date: Mon, 28 Oct 2024 21:51:15 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <vfotg4$gvj$2@news.chmurka.net>
References: <1ia3cd0g50t6$.15mwgm3gzc7jl$.dlg@40tude.net>
<vfebhu$imj$1@news.chmurka.net>
<1il4464amvtww.12tl7ykqfzwt9$.dlg@40tude.net>
<vffhrh$9mu$1@news.chmurka.net> <q6%SO.231083$jP5.11777@fx05.ams1>
<vfivfa$h3q$1@news.chmurka.net> <c4ATO.231818$jP5.33784@fx05.ams1>
<vfn6le$67u$5@news.chmurka.net> <JkITO.89754$l6I9.39684@fx13.ams1>
<wdjma9bemieu$.1demxrio3zsy9.dlg@40tude.net>
<vfnq9g$m8s$1@news.chmurka.net>
<1j3map6f1ebpv$.3fzh9yrzk08r.dlg@40tude.net>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Mon, 28 Oct 2024 20:51:16 -0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="RTomasik";
posting-host="tb3-253.telbeskid.pl:185.192.243.253";
logging-data="17395";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Mozilla Thunderbird
Cancel-Lock: sha1:CxrjxyL7xzcqxCX7IXA2hC5kIb8=
sha256:uunCLJ9MYwS5+MDKOuOYSx5c6aCS6OWzvDceaV3R4Wc=
sha1:VjnhWvIk26HkltsqNOf/4qlR8qE=
sha256:iYiJHnTE1J7A0kPmUnUAR0dD03JZG6CITpCRhTIVM8Y=
Content-Language: pl
In-Reply-To: <1j3map6f1ebpv$.3fzh9yrzk08r.dlg@40tude.net>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:859174
[ ukryj nagłówki ]W dniu 28.10.2024 o 12:32, J.F pisze:
>> W wypadku samochodów model jest zupełnie inny. TIR najeżdżając na
>> osobówkę jest podpierany modelowo sprężynką, której
>> charakterystyka wynika z budowy przodu TIRa oraz tyłu osobówki. W
>> ostateczności osobówka razem z TIR-em jest pchana. Biegli o
>> samochodów mają swoje wzory empiryczne na liczenie energii, jaką
>> pochłonie zgniatane nadwozie.
> Może i mają, ale średnio w to wierzę. Przecież każdy samochód inną
> konstrukcję ma. Przemierzył to ktoś przy różnych prędkościach? Nie
> wykluczam, trochę drogo, ale jak się produkuje milion sztuk ...
> tylko gdzie te dane dostępne?
Jak sądzisz? Po co się te testy robi i rozbija pojazdy?
>
> Teraz niby można bez zderzania, są dobre modele komputerowe. I
> producenci się chyba nimi posługują, do projektowania, to
> wystarczyłoby opublikować wyniki. Ale przeciez zderzenia też są
> różne - może drugi pojazd wjechać centralnie, może być przesunięty,
> może to być słup, albo grube drzewo.
I dlatego to biegły robi :-)
>
>> Teraz bierzemy masę TIR i pierwszego pojazdu. Odejmujemy energię
>> pochłoniętą przez pogięte blachy i z zasady zachowania energii
>> liczymy, jaką energię mają zespolony TIR i pchana osobówka. To
>> wszystko wpada na kolejny pojazd i tu powtarzamy sytuację. I tak
>> "do wyczerpania zapasu" samochodów.
> Tylko jeszcze trzeba wyliczyc przyśpieszenia. Można. Ale na ile to
> będzie razem dokładne ...
Pytanie, na ile my to dokładnie potrzebujemy.
>
>> Jeśli chodzi o przyspieszenia działające na pasażerów pojazdów, to
>> dla każdego z etapów trzeba je liczyć osobno. No i trzeba jeszcze
>> wziąć pod uwagę, że wiele osób zginęło zapewne od mechanicznych
>> uszkodzeń, a nie przyspieszeń. Po prostu zostali zmiażdżeni w
>> samochodach. Mogli się udusić, albo wykrwawić, zanim zdołano je
>> wydobyć z wraków. Tam był również pożar, więc mogli się spalić
>> albo udusić na skutek braku tlenu, który został wypalony. Tu
>> akurat energia TIRa ma poboczne znaczenie, choć zapewne im większa
>> tym większe mechaniczne odkształcenia pojazdów i większe szanse na
>> obrażenia pasażerów.
> Dokładnie.
>> Natomiast bezspornym faktem pozostaje, że jakby tam jechał
>> przepisowe 50 km/h, to jego energia byłaby mniejsza i wyniosła
>> jakieś 30% tej, którą miał. Tu prędkość mogła mieć krytyczne
>> znaczenie dla skutków.
> Tylko nie wiemy, jaka tam przepisowa prędkość była. Bo znak jeśli
> stał, to jakoś sie ekipie na miejscu nie rzucił w oczy.
Myślę, że ktoś to w końcu ustali. Wystarczy, ze w którymkolwiek z
pojazdów w tym "korku" była kamera i można zobaczyć.
>
> No i te osobówki - jakby zwolniły do przepisowych 50, to by tir je
> stuknął wcześniej, w czasie jazdy, różnica prędkości byłaby
> mniejsza, drogi na zatrzymanie więcej ...
Nie chce mi się przeszukiwać netu, ale odnoszę wrażenie, że to było tak,
ze tam jakiś gabaryt skręcał i zatrzymali pojazdy. W stojące przywalił
TIR. Tak więc one nie tyle nie jechały 50 km/h, co wręcz stały.
>> swoją drogą - przy tym z A1 filmiki zaraz się znalazły, a tu z S7
> jakaś posucha ...
--
(~) Robert Tomasik
Następne wpisy z tego wątku
- 28.10.24 23:33 Marcin Debowski
- 29.10.24 17:17 PD
- 30.10.24 00:10 Marcin Debowski
- 30.10.24 07:11 PD
- 30.10.24 08:21 Marcin Debowski
- 30.10.24 10:12 J.F
- 30.10.24 10:24 PD
- 30.10.24 10:57 J.F
- 30.10.24 12:08 J.F
- 30.10.24 12:28 J.F
- 30.10.24 14:35 Kviat
- 30.10.24 17:22 Shrek
- 31.10.24 22:18 PD
Najnowsze wątki z tej grupy
- Dyplomaci a alkomaty
- Zmiana kary
- Poseł Ryszard Petru w Biedronce
- Ideologia Geniuszy-Mocarzy dostępna na nowej s. WWW energokod.pl
- Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE
- Obrońcy
- Obrońcy
- Obrońcy
- Ekstradycja
- policja pomaga
- Kolejny biegły
- Taka ciekawostka skrzyżowaniowa
- Poseł oszukany "na policjanta"
- znów chory psychicznie
- Rozproszona Kontrola Konstytucyjności WYBORNE ;-)
Najnowsze wątki
- 2024-12-27 Dyplomaci a alkomaty
- 2024-12-27 Zmiana kary
- 2024-12-23 Poseł Ryszard Petru w Biedronce
- 2024-12-21 Ideologia Geniuszy-Mocarzy dostępna na nowej s. WWW energokod.pl
- 2024-12-20 Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Ekstradycja
- 2024-12-19 policja pomaga
- 2024-12-19 Kolejny biegły
- 2024-12-19 Taka ciekawostka skrzyżowaniowa
- 2024-12-18 Poseł oszukany "na policjanta"
- 2024-12-18 znów chory psychicznie
- 2024-12-17 Rozproszona Kontrola Konstytucyjności WYBORNE ;-)