-
Data: 2024-10-30 12:28:18
Temat: Re: Wypadek na A7
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Mon, 28 Oct 2024 21:51:15 +0100, Robert Tomasik wrote:
> W dniu 28.10.2024 o 12:32, J.F pisze:
>>> W wypadku samochodów model jest zupełnie inny. TIR najeżdżając na
>>> osobówkę jest podpierany modelowo sprężynką, której
>>> charakterystyka wynika z budowy przodu TIRa oraz tyłu osobówki. W
>>> ostateczności osobówka razem z TIR-em jest pchana. Biegli o
>>> samochodów mają swoje wzory empiryczne na liczenie energii, jaką
>>> pochłonie zgniatane nadwozie.
>> Może i mają, ale średnio w to wierzę. Przecież każdy samochód inną
>> konstrukcję ma. Przemierzył to ktoś przy różnych prędkościach? Nie
>> wykluczam, trochę drogo, ale jak się produkuje milion sztuk ...
>> tylko gdzie te dane dostępne?
>
> Jak sądzisz? Po co się te testy robi i rozbija pojazdy?
Testy się robi, aby gwiazdki uzyskac :-)
Jak testujesz cos i ulepszasz, to poprzednie testy przestają się
liczyc, bo teraz jest ulepszone.
>> Teraz niby można bez zderzania, są dobre modele komputerowe. I
>> producenci się chyba nimi posługują, do projektowania, to
>> wystarczyłoby opublikować wyniki. Ale przeciez zderzenia też są
>> różne - może drugi pojazd wjechać centralnie, może być przesunięty,
>> może to być słup, albo grube drzewo.
>
> I dlatego to biegły robi :-)
Policyjno-sądowa wiara w biegłego.
A skąd on ma wziąc dane?
Kupi dwa takie same pojazdy i rozbije w taki sam sposób, i sprawdzi
założenia?
Jeszcze może napisać do VW czy Toyoty, i poprosic o wyniki testów
zderzeniowych. Może się mylę, i chętnie mu udostępnią.
Teraz, to ponoć komputery potrafią takie zderzenia zasymulować,
więc może można napisać do producenta z prośbą o symulację,
wszak ma gotowy model i oprogramowanie do tego.
Jak myslisz - zasymulują?
A czy wynik będzie się liczył prawnie ? :-)
Jeszcze teoretycznie biegły, na podstawie swojego bogatego
doświadczenia, mógłby odgrzebać inne podobne wypadki tych samych
modeli, gdzie prędkość udało sie ustalić z innych źródeł.
Jak to widzisz ?
Tak naprawde, to on tego nawet nie rusza, bo za duży możliwy błąd.
No własnie - granice błędu też przydałoby się ustalić, bo inaczej
wynik nic nie warty :-)
>>> Teraz bierzemy masę TIR i pierwszego pojazdu. Odejmujemy energię
>>> pochłoniętą przez pogięte blachy i z zasady zachowania energii
>>> liczymy, jaką energię mają zespolony TIR i pchana osobówka. To
>>> wszystko wpada na kolejny pojazd i tu powtarzamy sytuację. I tak
>>> "do wyczerpania zapasu" samochodów.
>> Tylko jeszcze trzeba wyliczyc przyśpieszenia. Można. Ale na ile to
>> będzie razem dokładne ...
>
> Pytanie, na ile my to dokładnie potrzebujemy.
Chcesz odjąc energię na pogiete blachy, to wypadałoby tę energię znać.
A na razie to niewiadoma ...
>>> Natomiast bezspornym faktem pozostaje, że jakby tam jechał
>>> przepisowe 50 km/h, to jego energia byłaby mniejsza i wyniosła
>>> jakieś 30% tej, którą miał. Tu prędkość mogła mieć krytyczne
>>> znaczenie dla skutków.
>> Tylko nie wiemy, jaka tam przepisowa prędkość była. Bo znak jeśli
>> stał, to jakoś sie ekipie na miejscu nie rzucił w oczy.
>
> Myślę, że ktoś to w końcu ustali. Wystarczy, ze w którymkolwiek z
> pojazdów w tym "korku" była kamera i można zobaczyć.
Ale sam wiesz, ze trzeba do tych nagran dotrzeć, i to w sposób
"prawny".
Poza tym na miejscu była ekipa dochodzeniowa, i pierwszy komunikat był
89/80.
Więc myślę, ze znak "nie rzucał się w oczy", o ile w ogóle był.
I jak z tego zrobić zarzut dla kierowcy?
No, zarzut się robi prosto, wpisuje się do akt.
Pytanie tylko, co potem z tym obronca zrobi ... wezwie na świadków
policjantów i prokuratora, że znak był słabo zauważalny?
>> No i te osobówki - jakby zwolniły do przepisowych 50, to by tir je
>> stuknął wcześniej, w czasie jazdy, różnica prędkości byłaby
>> mniejsza, drogi na zatrzymanie więcej ...
>
> Nie chce mi się przeszukiwać netu, ale odnoszę wrażenie, że to było tak,
> ze tam jakiś gabaryt skręcał i zatrzymali pojazdy. W stojące przywalił
> TIR. Tak więc one nie tyle nie jechały 50 km/h, co wręcz stały.
Tak jakos piszą, ze stały.
Ale z samej informacji, ze policja nie wie, jakie tam było
ograniczenie, można trochę wywnioskować.
Roboty na drodze i powinno być? Ustawili po wypadku?
był ustawiony 2km wczesniej, ale wszyscy olewali ?
J.
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- Rozkręcają się
- 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją
- [OT] nowe osoby w grupach?
- OT Do Trybuna
- Prosto z Tuskistanu: Czy Domański (minister finansów) "da" czy nie trzy lata grożą :-) [dotacja dla PiS]
- Przypomnienie: Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych wer. 3.2.2
- Odpowiedzialność w spółce z oo
- znowu wroclaw
- urodziny hitlera
- Sędzia Dorota Lenarczyk z Żywca skazała na 6 mies. pozbawienia wolności
- Dyplomaci a alkomaty
- Zmiana kary
- Poseł Ryszard Petru w Biedronce
- Ideologia Geniuszy-Mocarzy dostępna na nowej s. WWW energokod.pl
- Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE
Najnowsze wątki
- 2025-01-05 Rozkręcają się
- 2025-01-04 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją
- 2025-01-03 [OT] nowe osoby w grupach?
- 2025-01-02 OT Do Trybuna
- 2025-01-02 Prosto z Tuskistanu: Czy Domański (minister finansów) "da" czy nie trzy lata grożą :-) [dotacja dla PiS]
- 2025-01-01 Przypomnienie: Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych wer. 3.2.2
- 2024-12-31 Odpowiedzialność w spółce z oo
- 2024-12-31 znowu wroclaw
- 2024-12-30 urodziny hitlera
- 2024-12-30 Sędzia Dorota Lenarczyk z Żywca skazała na 6 mies. pozbawienia wolności
- 2024-12-27 Dyplomaci a alkomaty
- 2024-12-27 Zmiana kary
- 2024-12-23 Poseł Ryszard Petru w Biedronce
- 2024-12-21 Ideologia Geniuszy-Mocarzy dostępna na nowej s. WWW energokod.pl
- 2024-12-20 Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE