-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.aagv94.neoplus
.adsl.tpnet.pl!not-for-mail
From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.soc.prawo
Subject: Re: Wypadek na A7
Date: Mon, 28 Oct 2024 12:32:23 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <1j3map6f1ebpv$.3fzh9yrzk08r.dlg@40tude.net>
References: <1ia3cd0g50t6$.15mwgm3gzc7jl$.dlg@40tude.net>
<vfebhu$imj$1@news.chmurka.net>
<1il4464amvtww.12tl7ykqfzwt9$.dlg@40tude.net>
<vffhrh$9mu$1@news.chmurka.net> <q6%SO.231083$jP5.11777@fx05.ams1>
<vfivfa$h3q$1@news.chmurka.net> <c4ATO.231818$jP5.33784@fx05.ams1>
<vfn6le$67u$5@news.chmurka.net> <JkITO.89754$l6I9.39684@fx13.ams1>
<wdjma9bemieu$.1demxrio3zsy9.dlg@40tude.net>
<vfnq9g$m8s$1@news.chmurka.net>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
posting-host="aagv94.neoplus.adsl.tpnet.pl:83.4.177.94";
logging-data="25964";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
Cancel-Lock: sha1:D1TAOIzTt4dS/FAk/Oj9ULtLehg=
sha256:WSG4oFr7yIJ+hByRARE8ywsEifhbbb7E43tWsUmBOXc=
sha1:gtDXCddpPst+VtTadjvHUjes5OI=
sha256:66aOQj6RbDORS4ZPs1tM5Pq4a+Tma6pBvPWNL6FzBmc=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:859151
[ ukryj nagłówki ]On Mon, 28 Oct 2024 11:50:23 +0100, Robert Tomasik wrote:
> W dniu 28.10.2024 o 10:58, J.F pisze:
>> On Mon, 28 Oct 2024 08:56:09 GMT, Marcin Debowski wrote:
>>> Specjalista z okolic Wyborczej atakuje.
>>> https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,314
19446,karambol-na-s7-ekspert-przeanalizowal-wypadek-
to-bylo-jak.html
>>> "Komentarz specjalisty: - Energia kinetyczna zestawu o ciężarze 33,6
>>> tony, który jechał z prędkością 89 km na godz., wynosi 10 267 963
>>> niutonometry - przekazał Wojciech Pasieczny. Dla porównania przekazał
>>
>> dżul ... w zasadzie niutonometr, ale należy pisać dżul :-)
>>
>>> również, że "nabój wystrzelony z polskiego pistoletu Wist ma energię
>>> wylotową 517 niutonometrów". Dodał także, że "jeżeli kierowca tira nie
>>> hamował i jechał z prędkością 89 km na godz., a te samochody poruszały
>>> się z prędkością rzędu 5 km na godz., to w chwili uderzenia na pierwszy
>>> samochód mazdę 6 działały przeciążenia 300 g". Co istotne, "człowiek nie
>>> odnosi szwanku przy przeciążeniach rzędu 5 g". - Maksymalne
>>
>> IMO - na krótko to i 10g zniesie, a raczej znacznie więcej, bo w
>> wypadkach 10 to mało.
>>
>> Kubica jak przydzwonił w barierę ... kamera troche kłamie ...
>>
>>> przeciążenie, jakie oddziaływało na tę mazdę 6, po tym jak ona uderzyła
>>> w auto z przodu i była gnieciona, to 640 g. To było jak potężna bomba -
>>> dodał specjalista."
>>>
>>> Wgniótł ich aż na 5cm?
>>
>> Nie wiem co on tam wyliczył, ale nalezy sie spodziewać, ze po
>> wjechaniu w pierwszy samochod, ten sie blyskawicznie rozpędzi do tych
>> ~89km/h. Ale przy tym jego bagażnik i przód cięzarówki robią za strefę
>> zgniotu i zmniejszają przyspieszenia.
>>
>> Dalej pierwszy samochód uderza w drugi, zakładająć, że to też
>> osobówka, to przyspieszenia mniejsze. To może różnie wyglądać,
>> ale jak piszą, że nie hamował, tylko zwalniał na kolejnych
>> samochodach, to należy domniemywać, ze zmiany prędkośći już powolne.
>>
>> Najgorzej między dwie cięzarówki trafić, wtedy przyspieszenia mało
>> istotne, ważniejsze ile z osobówki zostanie.
>
> W wypadku samochodów model jest zupełnie inny. TIR najeżdżając na
> osobówkę jest podpierany modelowo sprężynką, której charakterystyka
> wynika z budowy przodu TIRa oraz tyłu osobówki. W ostateczności osobówka
> razem z TIR-em jest pchana. Biegli o samochodów mają swoje wzory
> empiryczne na liczenie energii, jaką pochłonie zgniatane nadwozie.
Może i mają, ale średnio w to wierzę.
Przecież każdy samochód inną konstrukcję ma.
Przemierzył to ktoś przy różnych prędkościach?
Nie wykluczam, trochę drogo, ale jak się produkuje milion sztuk ...
tylko gdzie te dane dostępne?
Teraz niby można bez zderzania, są dobre modele komputerowe.
I producenci się chyba nimi posługują, do projektowania,
to wystarczyłoby opublikować wyniki.
Ale przeciez zderzenia też są różne - może drugi pojazd wjechać
centralnie, może być przesunięty, może to być słup, albo grube drzewo.
> Teraz
> bierzemy masę TIR i pierwszego pojazdu. Odejmujemy energię pochłoniętą
> przez pogięte blachy i z zasady zachowania energii liczymy, jaką energię
> mają zespolony TIR i pchana osobówka. To wszystko wpada na kolejny
> pojazd i tu powtarzamy sytuację. I tak "do wyczerpania zapasu" samochodów.
Tylko jeszcze trzeba wyliczyc przyśpieszenia. Można.
Ale na ile to będzie razem dokładne ...
> Jeśli chodzi o przyspieszenia działające na pasażerów pojazdów, to dla
> każdego z etapów trzeba je liczyć osobno. No i trzeba jeszcze wziąć pod
> uwagę, że wiele osób zginęło zapewne od mechanicznych uszkodzeń, a nie
> przyspieszeń. Po prostu zostali zmiażdżeni w samochodach. Mogli się
> udusić, albo wykrwawić, zanim zdołano je wydobyć z wraków. Tam był
> również pożar, więc mogli się spalić albo udusić na skutek braku tlenu,
> który został wypalony. Tu akurat energia TIRa ma poboczne znaczenie,
> choć zapewne im większa tym większe mechaniczne odkształcenia pojazdów i
> większe szanse na obrażenia pasażerów.
Dokładnie.
> Natomiast bezspornym faktem pozostaje, że jakby tam jechał przepisowe 50
> km/h, to jego energia byłaby mniejsza i wyniosła jakieś 30% tej, którą
> miał. Tu prędkość mogła mieć krytyczne znaczenie dla skutków.
Tylko nie wiemy, jaka tam przepisowa prędkość była.
Bo znak jeśli stał, to jakoś sie ekipie na miejscu nie rzucił w oczy.
No i te osobówki - jakby zwolniły do przepisowych 50, to by tir je
stuknął wcześniej, w czasie jazdy, różnica prędkości byłaby mniejsza,
drogi na zatrzymanie więcej ...
swoją drogą - przy tym z A1 filmiki zaraz się znalazły, a tu z S7
jakaś posucha ...
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 28.10.24 18:08 Shrek
- 28.10.24 21:51 Robert Tomasik
- 28.10.24 23:33 Marcin Debowski
- 29.10.24 17:17 PD
- 30.10.24 00:10 Marcin Debowski
- 30.10.24 07:11 PD
- 30.10.24 08:21 Marcin Debowski
- 30.10.24 10:12 J.F
- 30.10.24 10:24 PD
- 30.10.24 10:57 J.F
- 30.10.24 12:08 J.F
- 30.10.24 12:28 J.F
- 30.10.24 14:35 Kviat
- 30.10.24 17:22 Shrek
- 31.10.24 22:18 PD
Najnowsze wątki z tej grupy
- Karząca ręka samorządu adwokackiego wygrała w NSA - wieszanie (portretów) ue-posłów ze "współczesnej Targowicy" (2017)
- Nie kupisz paliwa na stacji
- Cenzura netu
- Re: Historyczny sukces tuskistanu: groźna cyber-przestępczyni emerytka Iza błyskawicznie ujęta!
- Re: Historyczny sukces tuskistanu: groźna cyber-przestępczyni emerytka Iza błyskawicznie ujęta!
- Re: Historyczny sukces tuskistanu: groźna cyber-przestępczyni emerytka Iza błyskawicznie ujęta!
- Niby to nie sąd ale kooorwa tak to w sądach dziś wygląda?
- Podpis elektroniczny na wydruku
- Re: Podpis elektroniczny na wydruku
- Re: Prawomocne zakończenie sprawy Nergal z figurką Chrystusa na gumowym penisie na filmiku w inecie (2018)
- Na noze - Zamach stanu
- Re: UK: Michał K. dalej czeka na rozprawę ekstradycyjną w areszcie [bo nie (jeszcze?) zebrał kaucji]
- Re: UK: Michał K. dalej czeka na rozprawę ekstradycyjną w areszcie [bo nie (jeszcze?) zebrał kaucji]
- podpisywanie umów z datą wsteczną
- kryminalni i dochodzeniowcy
Najnowsze wątki
- 2025-02-10 Karząca ręka samorządu adwokackiego wygrała w NSA - wieszanie (portretów) ue-posłów ze "współczesnej Targowicy" (2017)
- 2025-02-10 Nie kupisz paliwa na stacji
- 2025-02-09 Cenzura netu
- 2025-02-08 Re: Historyczny sukces tuskistanu: groźna cyber-przestępczyni emerytka Iza błyskawicznie ujęta!
- 2025-02-08 Re: Historyczny sukces tuskistanu: groźna cyber-przestępczyni emerytka Iza błyskawicznie ujęta!
- 2025-02-08 Re: Historyczny sukces tuskistanu: groźna cyber-przestępczyni emerytka Iza błyskawicznie ujęta!
- 2025-02-07 Niby to nie sąd ale kooorwa tak to w sądach dziś wygląda?
- 2025-02-06 Podpis elektroniczny na wydruku
- 2025-02-06 Re: Podpis elektroniczny na wydruku
- 2025-02-06 Re: Prawomocne zakończenie sprawy Nergal z figurką Chrystusa na gumowym penisie na filmiku w inecie (2018)
- 2025-02-06 Na noze - Zamach stanu
- 2025-02-05 Re: UK: Michał K. dalej czeka na rozprawę ekstradycyjną w areszcie [bo nie (jeszcze?) zebrał kaucji]
- 2025-02-05 Re: UK: Michał K. dalej czeka na rozprawę ekstradycyjną w areszcie [bo nie (jeszcze?) zebrał kaucji]
- 2025-02-04 podpisywanie umów z datą wsteczną
- 2025-02-03 kryminalni i dochodzeniowcy