    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wynajem mieszkania i zgłoszenie do US
    Date: Sat, 29 Aug 2009 16:26:17 +0200

    On Tue, 25 Aug 2009, ALEX Przekliniak wrote:

    > Reseller ni au koto ha itsumo tanosii

    > Owszem

    wKF: zaokrąglasz.
    O ile mi wiadomo faktu najmu zgłaszać *nie* trzeba, w żadnej
    formie. Jedyne co się "zgłasza", to fakt uzyskiwania przychodów,
    bo podatki od *zapłaconego* czynszu płacić trzeba :)
    Mówisz że coś zmienili? Kiedy?

    > A to zależy co wybierzesz:
    > - stały ryczałt 8,5% bez możliwości odliczenia czegokolwiek.

    Tak dla porządku - kilka lat temu wtopiłem, wyrażając publicznie
    zdanie iż właśnie "wszystko" trzeba zaliczyć do czynszu.
    Ale po interpretacji MF trochę mnie obudziło :) - i wydatki,
    ktore najemca ponosi *w swoim zakresie* (na własne potrzeby)
    do podstawy opodatkowania ryczałtem nie wchodzą, co najwyraźniej
    wynika z przepisu Kodeksu Cywilnego (wskazującego, że to są
    "wydatki najemcy").
    Po polsku: wydatki za wodę, gaz i prąd, nawet (!) jeśli umowy
    są "na właściciela", nie wliczają się do podstawy opodatkowania
    ryczałtem - bo są wprost "ponoszone przez najemcę na własną
    rzecz".
    Ale już fundusz remontowy IMO takiej cechy nie ma, bo są to
    "wydatki na rzecz mieszkania właściciela", więc to co *powinien
    płacić właściciel* stanowi podstawę opodatkowania, fakt że płaci
    to "za niego" najemca jest bez znaczenia.
    <OT>
    Równie dobrze bez znaczenia jest że najemca zapłaci za właściciela
    np. ubezpieczenie samochodu właściciela mieszkania - z podatkiem
    od najmu nie ma to nic wspólnego, a fakt że wydatek na fundusz
    remontowy jest *kosztem* właściciela mieszkania, też nie ma nic
    wspolnego z przypadkiem ryczałtu (kiedy koszty się nie liczą!).
    <\OT>

    Oczywiście przy zasadach ogólnych takie wydatki się odlicza od
    podstawy opodatkowania (i przy okazji jest bez znaczenia, czy
    wydatki lokatora zostaną doliczone do czynszu czy nie - bo
    po ew. doliczeniu się odejmą).

    > Lepiej nie pytaj.

    Ale słowem "oszacowanie" można rzucić ;)

    pzdr, Gotfryd