eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWyłączenie lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokalu z majątku wspólnego › Re: Wyłączenie lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokalu z majątku wspólnego
  • Data: 2007-10-01 09:33:53
    Temat: Re: Wyłączenie lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokalu z majątku wspólnego
    Od: Kuba <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    a22b pisze:

    > Dzięki za odzew!
    >
    > Z tego co zrozumiałem "lokatorskie spółdzielcze prawo do lokalu" nie
    > jest traktowane jak nieruchomość - tzn. w tym przypadku notariusz nie ma
    > nic do rzeczy tylko jest to decyzja spółdzielni. Ale czy aby wyłączyć
    > cokolwiek z majątku wspólnego nie jest wymagana forma aktu notarialnego?
    >
    > Jeśli spółdzielnia wystawi tylko zaświadczenie że prawo do lokalu
    > przenosi na jednego z małżonków (bez udziału notariusza), a następnie
    > ten małżonek dokona "wykupienia" mieszkania - czy stanie się ono
    > własnością jednej osoby czy dwóch?

> [...]

    Forma aktu notarialnego nie będzie w tym wypadku wymagana gdyż, jak
    zauważyłeś, lokal, o którym mowa, nie jest nieruchomością. Nie jest
    również wymagana forma aktu notarialnego ze względu na wspólność
    ustawową małżonków. Na potwierdzenie tych słów zacytuję podręcznik
    "Prawo rodzinne" - Jerzy Ignatowicz, Mirosław Nazar; str. 151:
    "Małżonkowie mogą (...) we wzajemnych stosunkach posłużyć się
    powszechnymi umowami cywilnoprawnymi (takimi w szczególności jak
    sprzedaż, zamiana, darowizna) zmierzającymi do przeniesienia
    pojedynczych praw między ich majątkami. Forma aktu notarialnego (która
    jest wymagana dla umów majątkowych małżeńskich) powinna być zachowana
    tylko wtedy, gdy ustawa zastrzega ją pod rygorem nieważności dla danego
    typu umowy zawieranej przez małżonków, ze względu na jej przedmiot (co
    oczywiście nie wyklucza swobodnego wyboru takiej formy przez małżonków w
    pozostałych wypadkach). Ważność umów, o których mowa, podlega ocenie
    według zasad ogólnych (art. 58 kc). W szczególności mogłyby być uznane,
    w konkretnym stanie faktycznym, za nieważne jako prowadzące do obejścia
    zakazu podziału majątku wspólnego w czasie trwania wspólności majątkowej
    małżeńskiej (art. 35 kro). Jeżeli zaś umowa przenosząca prawo między
    majątkami małżonków godziłaby w interes osób trzecich (wierzycieli
    małżonków), mogłyby one kwestionować umowę na zasadach ogólnych (zob.
    art. 59 i 527 i n. kc)."

    Chyba udzieliłem wyczerpującej odpowiedzi na twoje pytanie i osób wątpiących