    Subject: Re: Wybory via internet a tajnosc głosu
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Wed, 6 May 2020 22:13:13 +0200

    W dniu 06.05.2020 o 16:30, J.F. pisze:

    > Wiesz. Tzn tych 2-3 znasz, a reszta i tak sie nie liczy :-)

    Poza Dudą? Ja osobiście bez Google twarzy nie wymyślę.

    > W nowej kampanii powie to samo ... ale ... jakos dziwnie, ze w tej
    > specustawie wyborczej nie zwiekszono czasu antenowego kandydatom.
    > A wydaje sie to naturalne, ze nie ma kampanii w terenie, to powinna byc
    > w TV(P)

    Normalne, ale widać nie dla wszystkich. Oni nawet nie wzięli pod uwagę,
    że Senat może to odrzucić. Przecież powinni normalne wybory w niedzielę
    zrobić.

    > Ale co - rozeslac go w kopertach, czy wygenerowac elektronicznie przy
    > pierwszym zalogowaniu ?

    Myślałem o generowaniu tego z e-PUAP. Nowe dowody mają warstwę
    elektroniczną, ale niewiele osób to umie obsłużyć. A jak nie, to
    rozesłać listami poleconymi dane do logowania celem wygenerowania tego
    jednorazowego. Powiedzmy tym, co nie mają e-PUAP. Albo generować też
    przez bankowość internetową (tu jest większa dostępność).

    > A jak pozniej sprawdzic, czy ktos glosow nie dosypal ?

    Z dosypaniem byłby ten problem, że sam uprawniony by sie zorientował, że
    nie może się zalogować. Kilka głosów za osoby, które się nie zalogowału
    można by ewentualnie pod sam koniec dorzucić, ale większa kakcja byłaby
    ryzykowna, że się chryję zrobi.

    > Albo za babcie, za dziadka ...

    To już nierealne. Oczywiście, ze w takim wypadku jak mnie babcia
    upoważni, to mogę technicznie za nią głos oddać. Ja nie upoważni, to
    teoretycznie też :-) Ale roznoszenie tych głosów po domach temu też nie
    zapobiegnie.

    > ale czekaj - bitcoiny sa przeciez mozliwe do przesledzenia, tylko
    > problem stanowia anonimowe portfele po drodze.

    Nie chodziło mi o śledzenie, tylko próbę odwrotnego wygenerowania. To
    jest jednokierunkowe szyfrowanie.

    --
    Robert Tomasik