  • Data: 2011-04-22 13:36:24
    Temat: Re: Wezwanie do wykupu weksla przez indosariusza
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-04-22 15:19, r...@o...pl pisze:
> [...]
    >
    > Jest to weksel własny, zupełny, wystawiony przez spółę z o.o. (podpisany
    > przez
    > prezesa zarządu wraz z pieczątką firmową spółki).
    >
    > Wystawiony w czerwcu 2010 r. z terminem zapłaty: połowa grudnia 2010 r.
    >
    > Pod koniec listopada wysłałem jako remitent wezwanie do wykupu weksla.
    > Pozostało bez odpowiedzi. Pod koniec grudnia wysłałem wezwanie do
    > zapłaty. Bez
    > odpowiedzi.
    >
    > I teraz pytanie: czy jeśli przeniosę prawa z weksla przez indos na
    > indosariusza, to czy będzie on musiał ponownie wzywać spółkę do wykupu

    Taki indos (po terminie płatności) będzie miał skutki zwykłego przelewu.

    > zapłaty we własnym imieniu? (niestety czas gra rolę) Czy też będzie mógł
    > samodzielnie wnieść powództwo "podpierając się" moim wezwaniem do wykupu
    > oraz
    > wezwaniem do zapłaty?

    Jeśli to nie postępowanie gospodarcze, to starczą Twoje wezwania.

> [...]
    > zarządu
    > figurujący w KRS jako prezes na dzień wystawienia weksla. Niestety po kilku
    > miesiącach od wystawienia (październik 2010 r.) zmienił się prezes.
    > Kiedy się o
    > tym dowiedziałem (w grudniu 2010 r.), "zmolestowałem" go do potwierdenia
    > pisemnego, że to on jako prezes zarządu spółki podpisał weksel. Na
    > oświadczeniu
    > podpisał się podobnie nieczytelnie, ale notariusz potwierdził na odwrocie
    > tożsamość osoby składającej podpis i dane z paszportu, którym się u

    Fakt umocowania prezesa i tak ocenia się po dacie wystawienia weksla
    (jakby wchodzić w szczegóły: w dacie wręczenia, przy czym domyślnie
    uważa się, że wpisana data wystawienia=data wręczenia), więc wystarczy
    (w razie sporu) podeprzeć się datą podaną na wekslu i odpisem pełnym KRS
    dowodzącym, że w tym czasie podpisujący był umocowany.

    A nawet jeśliby nie był umocowany do reprezentowania spółki - odpowiada
    wówczas za weksel prywatnie. W wielu przypadkach jest to lepsza
    perspektywa :)

    > Czy widzicie tu jakieś zagrożenie, które może wyjść w sądzie?

    Trzeba się mocno nastarać, aby przegrać sprawę z weksla. Może jeszcze
    podaj jego treść, co by wykluczyć błędy formalne :)

    --
    Liwiusz