  • 1. Data: 2011-04-22 13:19:34
    Temat: Wezwanie do wykupu weksla przez indosariusza
    Od: r...@o...pl

    Witam Szanownych Grupowiczów, ze szczególnym uwzględnieniem Liwiusza :)

    Mam następującą "zagwozdkę" dotyczącą weksla:

    Jest to weksel własny, zupełny, wystawiony przez spółę z o.o. (podpisany
    przez
    prezesa zarządu wraz z pieczątką firmową spółki).

    Wystawiony w czerwcu 2010 r. z terminem zapłaty: połowa grudnia 2010 r.

    Pod koniec listopada wysłałem jako remitent wezwanie do wykupu weksla.
    Pozostało bez odpowiedzi. Pod koniec grudnia wysłałem wezwanie do zapłaty.
    Bez
    odpowiedzi.

    I teraz pytanie: czy jeśli przeniosę prawa z weksla przez indos na
    indosariusza, to czy będzie on musiał ponownie wzywać spółkę do wykupu
    weksla/
    zapłaty we własnym imieniu? (niestety czas gra rolę) Czy też będzie mógł
    samodzielnie wnieść powództwo "podpierając się" moim wezwaniem do wykupu
    oraz
    wezwaniem do zapłaty?

    I jako dodatkowy "smaczek": na wekslu podpisał się (niewyraźnie) prezes
    zarządu
    figurujący w KRS jako prezes na dzień wystawienia weksla. Niestety po kilku
    miesiącach od wystawienia (październik 2010 r.) zmienił się prezes. Kiedy
    się o
    tym dowiedziałem (w grudniu 2010 r.), "zmolestowałem" go do potwierdenia
    pisemnego, że to on jako prezes zarządu spółki podpisał weksel. Na
    oświadczeniu
    podpisał się podobnie nieczytelnie, ale notariusz potwierdził na odwrocie
    tożsamość osoby składającej podpis i dane z paszportu, którym się u
    notariusza
    wylegitymował.

    Czy widzicie tu jakieś zagrożenie, które może wyjść w sądzie?

    Z góry dziękuję za merytoryczne odniesienie :)

    Rital

  • 2. Data: 2011-04-22 13:36:24
    Temat: Re: Wezwanie do wykupu weksla przez indosariusza
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-04-22 15:19, r...@o...pl pisze:
> [...]
    >
    > I teraz pytanie: czy jeśli przeniosę prawa z weksla przez indos na
    > indosariusza, to czy będzie on musiał ponownie wzywać spółkę do wykupu

    Taki indos (po terminie płatności) będzie miał skutki zwykłego przelewu.

    > zapłaty we własnym imieniu? (niestety czas gra rolę) Czy też będzie mógł
    > samodzielnie wnieść powództwo "podpierając się" moim wezwaniem do wykupu
    > oraz
    > wezwaniem do zapłaty?

    Jeśli to nie postępowanie gospodarcze, to starczą Twoje wezwania.

> [...]
    > podpisał się podobnie nieczytelnie, ale notariusz potwierdził na odwrocie
    > tożsamość osoby składającej podpis i dane z paszportu, którym się u

    Fakt umocowania prezesa i tak ocenia się po dacie wystawienia weksla
    (jakby wchodzić w szczegóły: w dacie wręczenia, przy czym domyślnie
    uważa się, że wpisana data wystawienia=data wręczenia), więc wystarczy
    (w razie sporu) podeprzeć się datą podaną na wekslu i odpisem pełnym KRS
    dowodzącym, że w tym czasie podpisujący był umocowany.

    A nawet jeśliby nie był umocowany do reprezentowania spółki - odpowiada
    wówczas za weksel prywatnie. W wielu przypadkach jest to lepsza
    perspektywa :)

    > Czy widzicie tu jakieś zagrożenie, które może wyjść w sądzie?

    Trzeba się mocno nastarać, aby przegrać sprawę z weksla. Może jeszcze
    podaj jego treść, co by wykluczyć błędy formalne :)

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2011-04-22 15:56:04
    Od: r...@o...pl

[...]

    A co to dokładnie oznacza i jakie skutki rodzi?

[...]

    Nie występuję jako przedsiębiorca (ewentualny indosariusz również nie),
    więc to chyba nie będzie postępowanie gospodarcze. Czyli rozumiem, że
    indosariusz nic już nie musi robić i sam wnosi powództwo oraz załącza moje
    wezwania do wykupu oraz do zapłaty? (tak się chcę upewnić) :)

    (...)

    Może jeszcze podaj jego treść, co by wykluczyć błędy formalne :)

    Zurich-Szwajcaria, dnia 15 czerwca 2010 r. Weksel na sumę: 3000,00 PLN
    Dnia 15 grudnia 2010 r. bezwarunkowo zapłacę bez protestu za ten własny
    weksel na zlecenie Jana Kowalskiego
    sumę: trzy tysiące złotych
    płatny we Wrocławiu
    pieczątka firmowa i podpis (nieczytelny) prezesa zarządu

  • 4. Data: 2011-04-22 15:58:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-04-22 17:56, r...@o...pl pisze:
> [...]
    >
    > Taki indos (po terminie płatności) będzie miał skutki zwykłego przelewu.
    >
    > A co to dokładnie oznacza i jakie skutki rodzi?

    Najważniejszy skutek to taki, że wystawca zachowuje wobec nowego nabywcy
    możliwość podnoszenia zarzutów, które ma wobec remitenta.

> [...]
    > indosariusz nic już nie musi robić i sam wnosi powództwo oraz załącza
    > moje wezwania do wykupu oraz do zapłaty? (tak się chcę upewnić) :)

    W wersji minimum dołączałem sam weksel bez żadnych wezwań.

> [...]
    > sumę: trzy tysiące złotych
    > płatny we Wrocławiu
    > pieczątka firmowa i podpis (nieczytelny) prezesa zarządu

    Weksel poprawny. Wystawca to polska spółka?

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2011-04-22 16:02:12
    Od: r...@o...pl

    Przepraszam, ale tekst się jakoś dziwnie sformatował.

    Ponieżej czytelniejsza wersja (mam nadzieję)

  • 6. Data: 2011-04-22 16:11:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-04-22 18:02, r...@o...pl pisze:

    > Zurich-Szwajcaria, dnia 15 czerwca 2010 r. Weksel na sumę: 3000,00 PLN

    Dodam jeszcze, że prawidłowość weksla ocenia się wedle prawa miejsca
    wystawienia, jednakże z uwagi na fakt, że Szwajcaria przyjęła przed
    wojną konwencję w sprawie jednolitej ustawy o wekslach trasowanych i
    własnych, zastosowana treść weksla powinna być poprawna.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2011-04-22 16:16:23
    Od: r...@o...pl

    > Najważniejszy skutek to taki, że wystawca zachowuje wobec nowego nabywcy
    > możliwość podnoszenia zarzutów, które ma wobec remitenta.

    czyli rozumiem, że sąd będzie badał tzw. "stosunek podstawowy", czyli to
    co mnie łączyło z wystawcą i dlaczego weksel został wystawiony?

    > Weksel poprawny. Wystawca to polska spółka?

    tak, polska... ale to już niestety chyba tylko wydmuszka :( więc pożyczkę
    odzyskam w najlepszym razie od prezesów zarządu (starego prezesa lub
    nowego)

    PS. BARDZO szybko odpowiadasz :) i do tego rzeczowo! NAPRAWDĘ dziękuję :)

  • 8. Data: 2011-04-22 16:18:39
    Od: r...@o...pl

> [...]
    > wojną konwencję w sprawie jednolitej ustawy o wekslach trasowanych i
    > własnych, zastosowana treść weksla powinna być poprawna.

    mam nadzięję, że w razie "W" ratuje mnie rónież fakt, że zarówno wystawca
    jak i ja jesteśmy polskimi podmiotami :)

  • 9. Data: 2011-04-22 16:22:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-04-22 18:16, r...@o...pl pisze:

    > czyli rozumiem, że sąd będzie badał tzw. "stosunek podstawowy", czyli to
    > co mnie łączyło z wystawcą i dlaczego weksel został wystawiony?

    Sąd nic nie będzie badał z urzędu. Chodzi o to, że jeśli wystawca by
    podniósł zarzut "ale my za ten weksel zapłaciliśmy remitentowi" lub inny
    zarzut, który nie dotyczy jakieś wady formalnej weksla, tylko stosunku
    pozawekslowego między remitentem a wystawcą, to w przypadku klasycznego
    indosu sąd zbywa na drzewo:

    pw.
    Art. 17
    Osoby, przeciw którym dochodzi się praw z weksla, nie mogą wobec
    posiadacza zasłaniać się zarzutami, opartymi na swych stosunkach
    osobistych z wystawcą lub z posiadaczami poprzednimi, chyba że
    posiadacz, nabywając weksel, działał świadomie na szkodę dłużnika.

    Natomiast w przypadku cesji:

    kc
    art. 513
    § 1. Dłużnikowi przysługują przeciwko nabywcy wierzytelności wszelkie
    zarzuty, które miał przeciwko zbywcy w chwili powzięcia wiadomości o
    przelewie.

    > tak, polska... ale to już niestety chyba tylko wydmuszka :( więc
    > pożyczkę odzyskam w najlepszym razie od prezesów zarządu (starego
    > prezesa lub nowego)

    Oj, to bardzo długa droga. Stawiam na minimum rok :)

    > PS. BARDZO szybko odpowiadasz :) i do tego rzeczowo! NAPRAWDĘ dziękuję :)

    Cóż, weksle do mój konik ;)

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2011-04-22 16:23:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-04-22 18:18, r...@o...pl pisze:

    > mam nadzięję, że w razie "W" ratuje mnie rónież fakt, że zarówno
    > wystawca jak i ja jesteśmy polskimi podmiotami :)

    Gdybyście byli obywatelami polskimi (a nie jesteście, bo spółka nie
    jest), to można by zastosować:

    pw. art. 78
    Zobowiązania wekslowe, zaciągnięte za granicą przez obywatela polskiego,
    są ważne w Polsce w stosunku do innego obywatela polskiego także
    wówczas, jeżeli zostały zaciągnięte z zachowaniem formy, przewidzianej w
    prawie niniejszym.

    Natomiast w pozwie warto wspomnieć, że Szwajcaria to też kraj
    konwencyjny i weksel jest zgodny z ichnimi przepisami.

    --
    Liwiusz