  • Data: 2003-01-21 18:14:47
    Temat: Re: Ustalanie terminu
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    | jak słusznie zauważył Mateo, co potwierdził SN, ten przepis nie ma
    | zastosowania w tej sytuacji

    Nie jestem pewien, czy Mateo słuszni zauważył. Nie powołujecie się na
    konkretny wyrok, więc mogę jedynie domniemywać, że chodzi o ten z 23
    sierpnia 2000 roku (jedyny, jaki jest w LEX-ie). Jeśli tak, to co prawda w
    sentencji czytamy, że
    "Przy oznaczeniu czasu trwania umowy zlecenia przez wskazanie daty
    kalendarzowej jej zakończenia nie ma zastosowania art. 111 $ 2 KC." i na
    pierwszy rzut oka mogło by się wydawać że jest to i w tym wypadku wiążące.

    Jednak przeczytajcie uzasadnienie do wyroku. Przecież sąd rozważał zupełnie
    inne zagadnienie. Upraszczając zagadnienie sąd badał, czy umowa-zlecenie
    zawarta na okres od 17-31 lipca 1997 roku trwała 14 czy 15 dni. Problem był
    ważki, bowiem w wypadku uznania, że umowa trwałą 15 dni, konieczne było
    odprowadzenie składki ZUS. I właśnie w tym kontekście SN wypowiedział się,
    uznając, iż przy umowie-zlecenie nie stosuje się art. 111$2 kc, tylko po
    prostu liczy dni pracy. Firma twierdziła za art. 111$2, że pierwszego dnia
    trwania umowy się nie wlicza do jej trwania, zaś sąd uznał te wykładnię za
    błędną, stwierdzając, że liczy się okres zatrudnienia, a ten trwał 15 dni (z
    dniem 17 lipca włącznie).

    Tak więc jestem zdania, że art. 111 kc ma zastosowanie do przypadku będącego
    przedmiotem naszej dyskusji. Jeśli istnieje jakieś inne orzeczenie Sądu
    najwyższego albo wyrok, którego ja nie znam, to prosiłbym o podanie daty,
    sygnatury czy innych danych, które pozwoliłyby mi na jego znalezienie.
    Dopiero wówczas będę się mógł odnieść do Waszej koncepcji.

    Póki co, jestem przekonany, że ja mam rację.