    From: "Czapla" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Urzędowa mapa - prawa autorskie?
    Date: 28 Jan 2006 17:27:18 +0100

    > Z mapami to jest tak, że stosuje sie jednocześnie do nich dwa rodzaje
    > przepisów. Prawo autorskie w odniesieniu do formy wyrazu (czyli ramek,
    > kolorów, układu graficznego, symboli) oraz geodezyjne i kartograficzne
    > w odniesieniu do danych w niej zawartych. Możesz sobie taka mapkę
    > pobrać i na podstawie zawartych  niej informacji narysować własną
    > mapkę.

    No właśnie tu tkwi problem. Chodzi o to słowo "narysować". Z technicznego
    punktu widzenia można dokładnie przestsować kontur na noweji warstwie, a starą
    z oryginałem usunąć. Ten kontur będzie jednak identyczny jak w oryginale, można
    mu oczywiście nadać inny kolor, grubość, pokreskować, ale dla komputera będzie
    to nadal taki sam obiekt. Ponadto można oryginał zrastrować albo zeskanować,
    wprowadzić do programu, nadać autoobrysy i znowu uzyskamy taki sam efekt. Jeśli
    grafik będzie zdolny to uzyska taki sam kontur jaki był w oryginale. I teraz
    pytanie - po co siedzieć 2 dni i rysować coś, co już jest narysowane. Ponadto
    kto i jak to odróżni - czy to jest stare, czy nowe? Z wydruku nijak się nie da
    rady tego ustalić, zwłaszcza jak maszyna stara i rozjedzie kolory.

    > Ale w oryginale jest chroniona jak każdy utwór.

    To wiem, ale tu po 10 minutach roboty nic już nie przypomina oryginału, ani
    kolory, ani obiekty. Te same są tylko kontury i miejsca obiektów o ile nie
    wykasuijemy czegoś lub nie dodamy.

    Dzięki, wyszukam sobie.

    Pozdrawiam

    Czapla