  • Data: 2009-06-06 14:27:22
    Temat: Re: Urlop okolicznościowy - ślub
    Od: Melisa <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

    > Nie, nie. Pani Melisa jest tu smiertelnie poważna. Korzysta z zasady
    > BTZSR (Bo Tak Zawsze Się Robiło).
    > Pytanie o podstawę prawną jest obrazą majestatu.
    >
    > MSPANC
    >
    > M.

    No dobra "złośliwe niedowiarki" teraz będę cytować zgodnie z Kodeksem Pracy:

    "Zwolnienia od pracy związane ze ślubem pracownika, jego dziecka i zgonu
    członka rodziny.
    Są to zwolnienia od pracy przysługujące pracownikowi dla załatwienia
    ważnych spraw osobistych lub rodzinnych, zwane niekiedy "urlopami
    okolicznościowymi. Zwolnienia te mają charakter obligatoryjny. Związane
    są z określonymi zdarzeniami w życiu pracownika i dlatego zwolnienia te
    są udzielane w dniu wystąpienia takiego zdarzenia.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    W wyjątkowych jedynie przypadkach zwolnienia od pracy, o których wyżej
    mowa, mogą być udzielane w najbliższych dniach poprzedzających zdarzenie
    lub następujących po nich. I tak, np. zwolnienie w razie urodzenia
    dziecka pracownika może być wykorzystane w dniu urodzenia lub w dniu
    następnym albo też w dniu powrotu matki ze szpitala po urodzeniu
    dziecka. Ale w przypadku zgonu, zwolnienie winno być udzielone w
    zasadzie w dniu zdarzenia, a wyjątkowo w innym dniu, gdy pracownik
    uzasadnił wykorzystanie takiego zwolnienia w innym terminie dla
    załatwienia spraw związanych ze zgonem lub pogrzebem.***18
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Jeżeli w przypadku zawarcia związku małżeńskiego pracownik występuje z
    uzasadnionym wnioskiem o zwolnienie w terminie późniejszym, zakład pracy
    powinien uwzględnić pod warunkiem, iż odległość terminu zawarcia związku
    małżeńskiego z terminem korzystania ze zwolnienia nie jest NADMIERNA
    w świetle obyczajów i tradycji ( -:)****19
    Zwolnienie dwudniowe może być udzielone w przeddzień zdarzenia, a także
    może być wykorzystane jednorazowo, lecz w kolejnych najbliższych dniach,
    jeśli miedzy tymi dniami przypada dzień wolny od pracy.

    Warto wskazać na to, że zwolnienie od pracy w razie zgonu i pogrzebu
    rodziców przysługuje także dziecku przysposobionemu. Jednakże brak jest
    podstaw do zwolnienia, jeśli dane zdarzenie nastąpiło w czasie, w którym
    pracownik nie świadczył pracy (np. z powodu choroby, urlopu, czy innej
    usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy)".
    ~~~~~~~~~~~~~~
    PODSTAWA:

    Obowiązek zwolnienia pracownika z obowiązków zawodowych z powodu
    zawarcia związku małżeńskiego wynika z § 15 rozporządzenia z 15 maja
    1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz
    udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. Nr 60, poz. 281 ze zm.)

    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1974 r. w sprawie
    regulaminów pracy oraz zasad usprawiedliwiania nieobecności w pracy i
    udzielania zwolnień od pracy.***20
    W myśl przepisów tego rozporządzenia (rozdział 3), zwolnienia od pracy
    udzielane są na zasadach określonych w kodeksie pracy, tym właśnie
    rozporządzeniu oraz w innych przepisach odrębnych.

    Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.z 1998 r., Nr 21,
    poz. 94 z późn.zm.; ost.zm. Dz.U. z 2005 r., Nr 86, poz. 732)

    Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996
    r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz
    udzielania pracownikom zwolnień od pracy. (Dz.U. z 1996 r., Nr 2, poz.
    14 z późn. zm.; ost.zm. Dz.U. z 2003 r., Nr 230, poz. 2290)

    ***18/ Zob. Pismo MPPiSS-Dep. Prawa Pracy z dnia 20 kwietnia 1977.
    Nr. PP-500-1123/76, PKT 13.
    ***19/ Zob. MPPiSS-Dep. Prawa Pracy z dnia 8 września 1976 r. Nr
    PP-501-940/76
    ***20/ Dz.U. nr 49 poz 299 - z późniejszymi zmianami.

    A na tej stronie dowiesz się, że nie każdy ślub gwarantuje urlop.

    http://www.prawo.egospodarka.pl/41027,Nie-kazdy-slub
    -gwarantuje-urlop-okolicznosciowy,1,34,3.html

    Tutaj dowiesz, że nie wszyscy taki urlop otrzymali, a wtedy moje
    poprzednie wyjaśnienie nie wyda się bezzasadne.:-))

    http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ur
    lop;okolicznosciowy;-;kiedy;i;na;jakich;zasadach,17,
    0,377361.html

    --
    Melisa