    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Udostepnianie w sieci nagran emitowanych w RTV
    Date: Mon, 15 Oct 2012 15:06:45 -0500

    z wrote:

    > Ale nie płacisz za wszystko. Nie płacisz za używanie nut,

    no sporo płacę, szczególnie jak chce użyć specyficzne ustawienie tych
    nut, które ktoś już ustawił dokładnie tak samo jak ja chce.

    > alfabetu,

    ale kształu czcionek już tak.
    i chciałbym, żeby za opracowane przeze mnie czcionki tez mi ktoś
    zapłacił jeśli moja praca mu sie spodobał.
    Usiądź i opracuj nowy krój czcionek. zobaczysz ile przy tym roboty.

    > kolorów,

    ale zestawienie kolorów na płutnie już może być dosyć cenne.

    > cytatów z dzieł historycznych

    za cytaty nigdy sie nie płaciło.
    za uzywanie cudzych dzieł już tal.

    > czy za jakiś fajny sposób nauki
    > zapamiętany ze szkoły który wymyślił pewien nauczyciel.

    no jeśli skopiujesz sposób prowadzenia zajęć dokładnie to jak
    najbardziej podpadniesz. metoda Callana na przykład.

    > Chciałbyś za takie rzeczy płacić?

    Jeśli jest to czyjaś praca to chciałbyś to mieć za darmo?

    > Za prostokąt z zaokrąglonymi rogami
    > (Apple) Chciałbyś żyć w takim świecie?

    Jesli zostanie wykorzystany dokładnie w takim samym celu jak opracował
    to Apple, to oczywiscie, ze im sie nie dziwię, że nie chcą aby ktoś to
    wykorzystywał.

    I nie za prostokąt z zaokrąglonymi rogami, tylko za konkretny prostokąt
    o konkretnych wymiarach z konkretnymi zaokrągleniami o konkretnym promieniu.

    > Tego wszystkiego mamoną nie da się policzyć czy tak łatwo stosowanym
    > pojęciem własności z dopiskiem "intelektualnej"

    to nie ma nic wspolnego z własnością intelektualną, tylko z włożoną w to
    czyjąś pracą. Z darmo to mozesz co najwyzej umrzeć.

    > Nikt nie obiecał że będzie łatwo.
    No włąsnie. W drugą stronę też to obowiązuje.
    Chcesz korzystać z cudzej pracy to wypadałoby za to zapłacić.

    > Właśnie szukam roboty w DTPie w drukarni. Już nie jest tak pięknie jak
    > parę lat temu kiedy miałem do wyboru 3 stanowiska pracy. Ludzie odchodzą
    > od papieru. Powoli ale jednak odchodzą.

    > Kogo mam winić? Kolegę z sąsiedniego biurka, który sporo się ode mnie
    > nauczył a teraz zaniża stawkę godzinową? Niech mi płaci odszkodowanie?

    Ale zdaje się, że za uczenie kolegi dostałeś wynagrodzenie.
    Albo od pracodawcy, albo od kolegi, albo od samego siebie jeśli mu to
    dałeś za darmo.