  • Data: 2021-10-06 13:43:43
    Temat: Re: Ucieczka strazniczki
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 06.10.2021 o 12:59, Olin pisze:
    > Wikipedia powiada:
    >
    > <<Stutthof stanowił jeden z głównych instrumentów, służących do masowej
    > eksterminacji ludności. W czerwcu 1944 włączono go do realizacji
    > ,,Ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej" (,,Endlösung"), nabrał więc
    > charakteru obozu masowej zagłady. ,,Dyrektor" obozu na codziennych apelach
    > wspominał, że ,,jedyna droga do wolności znajduje się w krematorium".>>
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Stutthof_(KL)
    >
    > Skoro służył do eksterminacji i połowa więźniów zmarła, to nawet sekretarka
> [...]

    Tylko, że to właśnie Wikipedia. Trochę wiarygodniejsza wydaje mi się
    strona samego Muzeum (http://stutthof.org/historia/). Zauważ, że do
    struktur państwowych obozów koncentracyjnych, to włączono go w 1942
    roku. Wcześniej więziono tam 150 aktywistów z Pomorza, których
    zamordowano w 1940 roku (styczeń i marzec). Ludzi mordować (a nie
    eksploatować) zaczęto w lipcu 1944 roku, a w styczniu 1945 roku część
    (pewnie niemożliwą do ewakuacji) wymordowano, a resztę ewakuowano.

    Zastanawiam się, kogo tam więziono pomiędzy 1940, a 1942 rokiem. Strona
    muzeum jakoś dziwnie pomija ten okres. Znalazłem taką stronę:
    https://arolsen-archives.org/pl/stories/stolenmemory
    -stutthof/ i wygląda
    mi na to, że to był jakiś obóz gromadzący niepożądany element z Pomorza,
    ale na dystansie od Szczecina po Królewiec.

    Również cała statystyka zgonów jest dość pokrętna, jak się na nią
    spojrzy matematycznie. Pytanie, ilu więźniów zginęło w samym obozie. Wg
    tej ostatniej strony, która wydaje mi się dość dobrym źródłem informacji
    w obozie (całym) więziono 110.000 osób. Ale ten obóz to 39 podobozów od
    Szczecina do Królewca - Wiki podaje nawet 150. Ilu z nich więziono w
    samym obozie, w którym sekretarką była ta kobieta? Wiemy, że w całym
    obozie zmarło 65.000 osób, ale coś podejrzewam, że wliczono w to
    zamordowanych podczas ewakuacji.

    W Palmnicken (dziś Jantarnyj) Niemcy zamordowali na plaży ok. 3000
    kobiet, bo nie mieli co z nimi zrobić. Wiki podaje, że do ewakuacji
    przeznaczono 3.300 osób. Na barki załadowano 3.100. No to już coś mi się
    nie zgadza, bo razem wychodzi ponad 6.000, zaś jeszcze podobno SS-mani
    strzelali do Żydówek z tej drugiej grupy. W innym miejscu mowa o
    ewakuacji z obozu macierzystego 4.400 osób. Rosjanie wyzwolili 150 osób,
    więc wygląda na to, że maksymalnie w obozie macierzystym było pewnie
    około 4.500 więźniów. W innym miejscu WIKI wzmiankuje, że plan ewakuacji
    dotyczył 11.000 więźniów, a 30 stycznia stan obozu przedstawiał się
    następująco: 6922 więźniów (głównie kobiet) w Obozie Żydowskim, 271
    kobiet i 71 mężczyzn w Starym Obozie, 1031 więźniów w szpitalach
    obozowych, 2958 mężczyzn w Nowym Obozie. Czyli to nie obejmuje tych
    innych podobozów.

    Teraz pytanie, które mi się nasuwa: ilu ostatecznie ludzi zamordowano w
    samym obozie macierzystym, gdzie sekretarką była ta kobieta? No o i
    powiedzmy - ilu przed 1945 rokiem. Bo jak podczas paniki przed Rosjanami
    zaczęto mordować ludzi - zwłaszcza gdzieś podczas ewakuacji- to rola
    sekretarki była pewnie już żadna.

    Generalnie, za co winę ewentualnie można przypisać tej kobiecie.

    --
    Robert Tomasik