    From: w...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Towar niezgodny z umową
    Date: 22 May 2007 12:03:01 +0200

    > Opisałem sytuacje IMO bardzo dokładnie. I wlasnie o to, czy sa jakies
    > podstawy prawne, pytam! :)))
    > (Oczywiscie podstawy prawne, zakładajac, ze jednak kupiłem karte zmodowana
    > a bedac przekonanym o zakupie oryginalnej)

    kodeks cywilny
    Art. 84. § 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od
    skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było
    złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest
    tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy,
    albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć;
    ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej.
    § 2. Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby
    składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę
    rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny).

    Art. 86. § 1. Jeżeli błąd wywołała druga strona podstępnie, uchylenie się od
    skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu może nastąpić
    także wtedy, gdy błąd nie był istotny, jak również wtedy, gdy nie dotyczył
    treści czynności prawnej.

    Art. 88. § 1. Uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli, które zostało
    złożone innej osobie pod wpływem błędu lub groźby, następuje przez oświadczenie
    złożone tej osobie na piśmie.
    § 2. Uprawnienie do uchylenia się wygasa: w razie błędu - z upływem roku od jego
    wykrycia, a w razie groźby - z upływem roku od chwili, kiedy stan obawy ustał.

    Art. 117. § 1. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, roszczenia
    majątkowe ulegają przedawnieniu.
    § 2. (57) Po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje
    roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się
    korzystania z zarzutu przedawnienia. Jednakże zrzeczenie się zarzutu
    przedawnienia przed upływem terminu jest nieważne.

    Art. 120. § 1. Bieg przedawnienia rozpoczyna się od dnia, w którym roszczenie
    stało się wymagalne. Jeżeli wymagalność roszczenia zależy od podjęcia określonej
    czynności przez uprawnionego, bieg terminu rozpoczyna się od dnia, w którym
    roszczenie stałoby się wymagalne, gdyby uprawniony podjął czynność w
    najwcześniej możliwym terminie.

    Art. 123. § 1. Bieg przedawnienia przerywa się:
    1) (61) przez każdą czynność przed sądem lub innym organem powołanym do
    rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed sądem
    polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo
    zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia;
    2) przez uznanie roszczenia przez osobę, przeciwko której roszczenie przysługuje,
    3) (62) przez wszczęcie mediacji.

    pozdrawiam
    d.