-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!newsreader4.netcolog
ne.de!news.netcologne.de!peer02.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!feeder.
cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl!posting.tweaknews.nl!fx15.ams1.POSTED!not-f
or-mail
Newsgroups: pl.soc.prawo
From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
Subject: Re: Tajemnicze awarie pociągów
References: <%9YbN.2$JkU5.0@fx12.ams1> <1odcy8fpas9t4$.19xrm20wjv4p$.dlg@40tude.net>
User-Agent: slrn/1.0.3 (Linux)
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 69
Message-ID: <2P8cN.7087$sNq9.2005@fx15.ams1>
X-Complaints-To: a...@t...nl
NNTP-Posting-Date: Thu, 07 Dec 2023 01:00:46 UTC
Organization: Tweaknews
Date: Thu, 07 Dec 2023 01:00:46 GMT
X-Received-Bytes: 4316
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:845083
[ ukryj nagłówki ]On 2023-12-06, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> On Wed, 06 Dec 2023 10:37:47 GMT, Marcin Debowski wrote:
>> Bardzo ciekawa MZ sprawa.
>> W skrócie, wygląda, że producent pociągów zaszył w oprogramowaniu opcje
>> powodujące, że te pociągi się psuły jeśli były serwisowane przez
>> konkurencję. Polecam drugiego linka. Więcej info.
>>
>> https://next.gazeta.pl/next/7,151243,30476192,tajemn
icze-awarie-pociagow-na-polskiej-kolei-szokujace-ust
alenia.html
>> https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/o-trzech-takich
-co-zhakowali-prawdziwy-pociag-a-nawet-30-pociagow/
>> "Pociąg produkcji polskiej firmy nagle zepsuł się w trakcie serwisu.
>> Fachowcy byli bezradni - pociąg był w porządku, tylko nie chciał jechać.
>> W ostatnim odruchu desperacji na pomoc wezwano zespół Dragon Sector,
>> którego członkowie znaleźli cuda, o których nie śniło się maszynistom."
>>
>> "Prezes UTK zna sprawę i zweryfikował informacje dotyczące
>> przeprowadzonych analiz oprogramowania pojazdów kolejowych, a także
>> współpracuje w tej kwestii z odpowiednimi służbami. Wspólnie z CERT
>> Polska (zespół powołany do reagowania na zdarzenia naruszające
>> bezpieczeństwo w sieci Internet) zorganizowane zostało spotkanie z
>> producentem pojazdu. Pojazdy spełniają wymagania zasadnicze
>> określone przepisami dyrektyw europejskich. To zamawiający pojazd w
>> ramach swobody kontraktowej określa warunki serwisowania i
>> gwarancji. Tego rodzaju wymagania zawarte są w umowach dotyczących
>> zakupu pociągu. Wszelkie ograniczenia możliwości serwisowania, w tym
>> ograniczenia wprowadzane w oprogramowaniu, mogą stanowić potencjalny
>> spór cywilnoprawny pomiędzy zamawiającym a producentem. Prezes UTK w
>> tej sprawie nie jest właściwym organem.
>>
>> Zgodnie z art. 41 pkt 2 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym
>> systemie cyberbezpieczeństwa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 913, 1703)
>> organem właściwym do spraw cyberbezpieczeństwa dla sektora
>> transportu (z wyłączeniem podsektora transportu wodnego) jest
>> minister właściwy do spraw transportu."
>>
>> Jakoś nie wydaje mi się, że jest to sprawa wyłącznie cywilna. Jak dla
>> mnie min. znamiona oszustwa są, nie wspominając o czynach nieuczciwej
>> konkurencji. No chyba, że prezes UTK zna treść umów Kolei DOlnośląskich
>> z producentem taboru, i tam to co się działo jest wymienione.
>
> A teraz tak:
> a) jaka była umowa kolei z producentem, warunki rekojmii itp?
> Moze producent miał prawo :-)
Może. Tylko producent zdaje się otwarcie twierdzi, ze on przy
oprogramowaniu nic nie grzebał. Trudno podejrzewać, ze jakiś Janosik
wziął tak w obrone interesy umowne producenta, bez wiedzy producenta i
zapewne bez jawnosci ustaleń umownych.
> cos tam piszą o milionie km ... to pewnie sporo wygasło.
>
> b) a jak sie w tak naprawionym pociągu cos zawiedzie, i to moze nawet
> krytycznie ... kto winny? Producent, czy hackerzy, co przeoczyli pare
> innych "zabezpieczen" ?
Dobre pytanie. Biegły ustali :)
> c) blokowanie pociagu po zmianie jednego komponentu ... a moze
> prawidłowe, skoro sami piszą, ze co pociąg, to inna konfiguracja.
> Trzeba wiedziec, co można zmienic, a co nie.
Zmieniali w oparciu o instrukcje producenta.
> d) "psucie" pociagu po 1 mln km .. obowiązkowe, a co, przeciez
> minister sam nakazal przegląd :-)
Przegląd miał miejsce. Po przeglądzie nie wstało.
--
Marcin
Następne wpisy z tego wątku
- 07.12.23 02:07 Marcin Debowski
- 07.12.23 02:16 Marcin Debowski
- 07.12.23 06:22 Shrek
- 07.12.23 06:23 Shrek
- 07.12.23 21:12 Kazik Kaz
Najnowsze wątki z tej grupy
- Nordstrim
- obostrzenia
- ilość węzłów sanitarnych w biurowcu
- Korekta prognozy
- ROBERT GWIAZDOWSKI: PO CO NAM ZWIĄZKI PARTNERSKIE?
- Czy można orzekać po pijaku?
- reparacje
- ustawienie przetargu
- Przeszukiwanie baz i netu
- Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych
- Re: Jak wypełnić polecenie francuskiego sądu blokowania niektórych zapytań DNS? Blokując Francję
- Re: Powtórne wezwanie na PO-komisję uzdrowi Ziobrę już w 10 dni
- Re: Jak wypełnić polecenie francuskiego sądu blokowania niektórych zapytań DNS? Blokując Francję
- Re: Jak Sejm się przygotował na M. Wosia na PO-komisji rewizją/przeszukaniem w hotelu sejmowym
- AKCJA "PAPROTKA". KURIOZALNY PROJEKT MINISTERSTWA SPRAWIEDLIWOŚCI
Najnowsze wątki
- 2024-07-06 Nordstrim
- 2024-07-06 obostrzenia
- 2024-07-05 ilość węzłów sanitarnych w biurowcu
- 2024-07-04 Korekta prognozy
- 2024-07-04 ROBERT GWIAZDOWSKI: PO CO NAM ZWIĄZKI PARTNERSKIE?
- 2024-07-03 Czy można orzekać po pijaku?
- 2024-07-02 reparacje
- 2024-07-02 ustawienie przetargu
- 2024-07-02 Przeszukiwanie baz i netu
- 2024-07-01 Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych
- 2024-07-01 Re: Jak wypełnić polecenie francuskiego sądu blokowania niektórych zapytań DNS? Blokując Francję
- 2024-07-01 Re: Powtórne wezwanie na PO-komisję uzdrowi Ziobrę już w 10 dni
- 2024-06-30 Re: Jak wypełnić polecenie francuskiego sądu blokowania niektórych zapytań DNS? Blokując Francję
- 2024-06-28 Re: Jak Sejm się przygotował na M. Wosia na PO-komisji rewizją/przeszukaniem w hotelu sejmowym
- 2024-06-27 AKCJA "PAPROTKA". KURIOZALNY PROJEKT MINISTERSTWA SPRAWIEDLIWOŚCI