    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sprawy sądowe prawie za darmo
    Date: Fri, 17 Nov 2006 01:37:41 +0100

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości
    news:s7cv24-nr7.ln1@ziutka.router...

    > Normalnie też odbiera na zwykłych zasadach konkurencji.

    Nie o to mi chodzi. Jak porywa się "z motyką na słońce", to dodatkowo daje
    zarobek jeszcze adwokatowi strony przeciwnej i sędziemu.

    > Jedyny "etyczny" argument który tu widzę, przytoczony zresztą we
    > wcześniejszym linku, to ten o spadku zainteresowania sprawami które nie
    > wiązałyby się z uzyskaniem jakiejś wymiernej korzyści a były ważne
    > np. społecznie. Tyle tylko, ze dla takich spraw mogłoby istnieć właśnie
    > obecne minimalne stawki (czyli byłby wybór, albo od wygranej, albo system
    > obecny). Podejrzewam zresztą, że gro co bardziej renomowanych kancelarii
    > podejmowało by się takich spraw pro publico bono aby budować własną
    > reputację. Przy większym otwarciu zawodów prawniczych resztę załatwiłby
> [...]

    To znaczy ja uważam za zupełnie bezsensowny pogląd, jakoby takie praktyki były
    nieetyczne. Co więcej, fakt, że są uznawane za nieetyczne świadczy - w mojej
    opinii - nie najlepiej o etyce osób uprawiających zawód adwokata i tyle. W końcu
    przecież nikt adwokatowi nie każe brać sprawy, co do której nie ma przekonania,
    że wygra.

    Ja bym zwyczajnie zostawił to wyborowi stron. Niech się dogadują, jak uważają za
    stosowne. Moim zdaniem umowa, na podstawie której adwokat dostaje wynagrodzenie
    za wygraną sprawę i to w wysokości zasądzonej przez sąd w kosztach procesu jest
    najbardziej etycznym rozwiązaniem z możliwych. Otwiera to dostęp do usług
    prawniczych osobom, które po prostu z powodu ubóstwa nie mogą sensownie
    dochodzić swoich praw. Choć czasem w sposób ewidentny jest to nadużywane przez
    niektóre osoby, a zwłaszcza firmy.