    Subject: Re: Sprawa zamieciona
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <5f5a07d8$0$512$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f5a0a23$0$17357$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f5a6618$0$17361$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f5a8783$0$523$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f5ac18d$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f5b3365$0$541$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f5b8db3$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f5bdeed$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f5c7dae$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f5c8196$0$548$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f5c9fe7$0$17365$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Sat, 12 Sep 2020 13:54:45 +0200

    W dniu 12.09.2020 o 12:10, RadoslawF pisze:

    > Stosowanie się do regulaminu jaki ich obowiązuje.

    Nie ma czegoś takiego.

    > Przykładowo jak muszą podać powód przeszukania to maja podać
    > konkretny powód tego przeszukania a nie dowolny jak kłamliwie
    > kiedyś sugerowałeś.

    Dobra. Hipotetyczna sytuacja, ale często się zdarzająca. Przyjeżdżasz na
    miejsce zdarzenie jako policjant. Rozbój. Zwłoki leżą. Mała dziewczynka
    wskazuje Ci stojącego w tłumie faceta, że to on dźgnął nożem i ma w
    kieszeni komórkę denata. Ale mówi, że się tego pana boi, ze ją później
    zabije za to, ze powiedziała, bo on nie wie, ze widziała, bo była
    schowana w krzakach. Pójdziesz do faceta i powiesz mu, że go
    przeszukujesz, bo wskazała go ta dziewczynka? Czy jednak coś zełgasz?

    Powodem przeszukania może być PRZYPUSZCZENIE, że facet coś posiada, co
    może być niebezpieczne czy stanowić dowód w sprawie. I to tyle. Nie ma
    obowiązku informowania gościa, z czego owo przypuszczenie wynika, czyli
    podawania PRAWDZIWEGO POWODU PRZESZUKANIA. Nigdy nie było przez ostatnie
    trzydzieści lat, jak sięgam pamięcią przepisy. Co do zasady, bez
    istotnej przyczyny w ogóle nie warto podawać tego powodu poza
    stwierdzeniem ustawowym, że policjant przypuszcza, że gość coś ma.
    Czasem - zwłaszcza w sytuacjach oczywistych - dla świętego spokoju się
    to wyjaśnia. Bo przykładowo facet stoi koło rozbitej szyby w kiosku, to
    sprawdzamy, czy nie ma w kieszeni skradzionych papierosów. Nawet dla
    niego lepiej, bo inaczej trzeba by go zatrzymać i procesowo w jednostce
    przeszukać, a przecież "wagonika" papierosów do majtek nie schowa i
    wystarczy "oklepać". Oczywiście znajdzie się wiejski filozof, to się go
    zgodnie z kpk przeszuka w jednostce i też nikt złego słowa nikomu za to
    powiedzieć nie może. Będzie procesowo, tylko szkoda czasu.

    I nadal podkreślam, że przeszukiwanemu nic do tego, jaki ów powód jest
    prawdziwy. Procedura przewiduje, że może się zażalić i wówczas ktoś
    zbada, czy powód był istotny. Mamy art. 20ba oraz 22 Ustawy o Policji i
    może się okazać, ze ustawa ta wprost zablokuje możliwość przekazania
    tych informacji "przeszukiwanemu". Ale do tego trzeba znać cały system
    prawny, a nie czytać jedno rozporządzenie - jak niektórzy koledzy. Stąd
    poprosiłem wówczas, by ktoś wskazał przepis nakazujący podanie
    "prawdziwego powodu przeszukania". Nie dlatego, bym sugerował, ze
    policjant ma kłamać, tylko, że po prostu nie ma on takiego obowiązku,a
    czasem wbrew zakaz ustawowy. Pamiętaj, że do niejawnych informacji
    należy choćby taktyka działań.

    > Uważasz sędziów i prokuratorów za nierozsądnych?
    > Ciekawe, bardzo ciekawe.

    Uważam ich za rozsądnych i wiem, że nikt ślepo nie wierzy w zeznania
    policjanta. Bo ten nie tylko może kłamać, ale przede wszystkim może się
    pomylić. Nikt nie jest doskonały. Sprawę się ocenia w oparciu o całość
    materiału dowodowego, a nie zeznania pojedynczej osoby.

    --
    Robert Tomasik