    From: "lablador" <l...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sp. z o.o. - wartość udziału przy uzupełnieniu
    Date: Thu, 23 Oct 2003 22:31:16 +0200

    > Mam prośbę, czy ktoś zorientowany mógłby powiedzieć jak wygląda sprawa
    > podwyższenia kapitału w Sp. z o.o. Wiem, że do końca tego roku należy
    kapitał
    > uzupełnić do 25 tys. zł. Jednak jak to ugryźć co do wartości udziałów?
    Nowy
    > kodeks narzuca, że jeden udział musi być wart 500 zł. Czy to dotyczy też
    spółek
    > już istniejących?
    > uzupełnić o 7 tys. Czy można zrobić tak, żeby dołożyć 40 udziałów po 180
    zł.? A
    > może można zostawić 100 udziałów po 180 zł. i dołożyć 14 po 500 zł.? Jeśli
    > jednak należy zmienić wartość udziałów, to oznaczałoby wizytę u notariusza
    > dodatkowy, duży koszt. Co można zrobić innego?

    Nic nie mozna zrobic. Do konca tego roku spolki musza dostosowac
    postanowienia statutu do obowiazujacych przepisow. Obejmuje to rowniez
    obowiazek dostosowania wartosci udzialu w sp. zo.o. tak aby jego minimalna
    wartosc wynosila 500 zl (nie mozesz wiec zostawic kilku udzialow o wartosci
    180 zl a reszte po 500. Zreszta to nie dopuszczalne z tego wzgledu ze jesli
    wspolnik moze objac wiecej niz jeden udzial, to wartosc udzialow musi byc
    jednakowa.) Wizyta u notariusza i zmiana umowy spolki jest konieczna.
    Zreszta pewnie i tak chcac podwyzszyc kapital musialbys zmienic umowe.
    Praktyka wskazuje ze spolki zawiazywane w czasie obowiazywania kh nie mialy
    zwykle zapisu o podwyzszeniu kapitalu bez zmiany umowy spolki lub zapis ten
    nie zawieral wystarczajacych postanowien.

    > Co jeśli spółka z braku środków nie uzupełni kapitału do końca roku,
    dostanie
    > nakaz likwidacji?

    Sad na wniosek zaintersowanego lub z urzedu wezwie spolke do usuniecia
    naruszenia w terminie nie dluzszym niz 6 m-cy. Po bezskutecznym uplywie
    terminu sad moze orzec o rozwiazaniu spolki.

    Dan.