    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Smierci Natalii z Andrychowa
    Date: Mon, 9 Sep 2024 10:00:53 +0200

    On Thu, 5 Sep 2024 21:09:44 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Nie. Bo tego technicznie nie da się zrobić. Przy czym możesz właśnie
    > mieć rację, że przepychali się tam o to. Bo on się domagał, że Policja
    > ma namierzyć telefon, zaś Policja chciała szukać dziecka po swojemu. Nie
    > wiem, co się tam wydarzyło, ale to bardzo prawdopodobne akurat.

    Jeśli wierzyć pismakowi, to mu powiedziano "to nie takie proste".
    Brzmi znajomo?
    A Ty co byś odpowiedział, gdyby Ci wpadł na komisariat zdenerwowany
    rodzic szukający dziecka ? :-)

    > Da się i minister tu nie jest potrzebny, ale - nie wnikając z szczegóły
    > - nie da się tego zorganizować bez zaplanowania w kilka minut. W

    Minister dał radę bez planowania.

    > praktyce to kwestia kilku godzin, a czasami całej doby. Bo jak będzie na
    > miejscu odpowiednie urządzenie, to da się do metra.

    Tak wiem, trzeba wezwać z Krakowa ekipę z imsi catcherem w walizce.

    Z Krakowa do Andrychowa - 1.5h drogi. Z Katowic podobnie.

    > To jest jakiś pomysł. Ale kulsonów nie karzą.

    Za PiS nie, ale teraz nowa władza :-P

    > Tylko Ty z uporem maniaka nie ogarniasz podstawowych kwestii. Ojciec nie
    > dzwonił na Policję, tylko na CPR. CPR formatkę wysłał do sąsiedniego
    > powiatu - nie wiem czemu, choć ufam, że z jakiegoś ważnego powodu. Kęty

    Ale to już nie ojca wina, nieprawdaż?

    > psa nie podrywały, bo nie było wiadomo skąd dziecko wystartowało i nie
    > było co nawieszać, to po co im pies. Andrychów psa nie podrywał, bo nie
    > prowadził poszukiwań. Telefonu nikt nie namierzał, bo z góry było
    > wiadomo, że to zbyt mało dokładne, by pomóc znaleźć dziecko w mieście.

    No ale ojciec jednak trafił na komisariat w Andrychowie.

    > Ja sadzę, że ktoś założył, że jak dziecko gdzieś wśród ludzi jest w
    > stanie wskazującym na pomoc, to w mieście ktoś za chwile zadzwoni. Jak

    A nawet piszą, że wpisał "zaginięcie opiekuńcze", czyli "ucieczka z
    domu", i najnizszy priorytet poszukiwań.
    Nie wiem, czy pismaki zmyśliły, czy tak założył, czy się pomylił,
    czy nie wiedział, co wpisać ..

    > po prostu sobie chodzi, to pomocy nie potrzebuje i sensu legitymowania
    > wszystkich nastolatek w szarych płaszczykach w dwóch powiatach nie ma.
    > Nikt nie wpadł, ze nieprzytomne dziecko leży w jakiejś reklamie - bo ja
    > taką informacje zapamiętałem, że ona najpierw siedziała, a potem się
    > osunęła do wnętrza jakiejś reklamy. ale nawet jakby wpadł, to takich
    > zakamarków w mieście masa.

    Ojciec zapewne jednak mówił, może trochę nieskładnie, co mu
    powiedziała.

    > I oczywiście można wziąć zarządzenie o poszukiwaniu osób i zacząć
    > rozliczać, czy wszyscy wszystko zrobili. Widać, ze nie. Z tym, że ...

    No i tak chyba zrobiono ... po fakcie.

    > Albo nie zauważył. Z kamery musisz zgrać nagranie. Potem należałoby to
    > jakoś przesłać do Andrychowa, by przejrzał to ktoś, kto dziecko zna - o
    > ile oczywiście mieli tam kamerę. Nie twierdzę, że nie do zrobienia, ale
    > tu się minuty liczyły.

    To można było przyspieszyc przeglądanie :-P

    Tak po prawdzie, to bus pewnie nie stał, tylko pojechał dalej i wróci
    za godzinę ..

    > Czyli sprawdzamy kamery we wszystkich busach? Nie mówię, że nie, ale
    > pamiętaj, że mamy jeden patrol, a BUS-y się rozjechały. Siedząc w
    > fotelu, to można niejedną rzecz wymyślić.

    I znów wracamy to tego, ze nie - nie robimy głupot, tylko namierzamy
    telefon.
    Ale pewne rzeczy można by podejrzewać, i sprawdzić w pierwszej
    kolejnosci. Drogę od domu do przystanku, szkołę, przystanek, planowego
    busa ...

    > Nie wiem. Jak tak z Tobą rozmawiam, to przyszedł mi taki scenariusz do
    > głowy, że Dyżurny wysłał patrol na poszukiwanie i kazał i temu ojcu iść
    > szukać twierdząc, ze jak coś zorganizuje, to też wyśle, zaś ojciec
    > domagał się namierzania telefonu. Telefonu nikt namierzać nie chciał, bo
    > wiedział, że to w tym konkretnym przypadku bez sensu.

    Jak się tak rozwaza "moze u nas, może w Kętach, a moze pomyliła busy",
    to chyba jest sens, i to duży.

    > Ale ojciec
    > przekonany, że przecież w filmach do metra to znajdują pieklił się na
    > tej poczekalni. W końcu ktoś od niego przyjął zawiadomienie, które tak
    > naprawdę do poszukiwania dziecka potrzebne nie było, ale żeby wysłać
    > żądanie do operatora, to już tak. Ale - podkreślam - to nie jest jakaś
    > moja wiedza, a po prostu domysły.

    Coś mi się twoja wersja mało prawdopodobna wydaje.
    O ile ktoś ze 112 mógłby zalecic sprawdzenie drogi przed udaniem się
    na komisariat w celu zgłoszenia, to nie bardzo sobie wyobrażam kto
    miałby to zrobić na komisariacie.
    Dyżurny, wiedząć że wszyscy mogący przyjąc zgłoszenie są niedostępni
    i jest godzina wolnego?
    Ten kto przyjmował ?

    > Natomiast jest obowiazek niezwłocznego
    > przyjęcia zawiadomieni, więc ukarano wszystkich za zwłokę.

    No jak - przyjmujący przyjął niezwłocznie, jak już był dostępny, tzn
    zaczął, bo przecież jest długi formularz, ale obowiązkowy.
    Dyżurny skierował niezwłocznie jak się funkcjonariusz zwolnił,
    więc za co tu kary ? :-)

    > Nikt nie rozlicza pismaków z wypisywania bzdur. Prawo prasowe jest tak
    > skonstruowane, ze dziennikarz może korzystać z "tajnych informatorów". I
    > żeby choć to starali się z kimś skonsultować.

    Tu taki drobiazg, że nawet nie bardzo byłoby za co rozliczyc - bo co,
    chcesz ukarać za to, ze napisali, ze patrol z psem przyjechał, a nie
    przyjechał?

    Tylko mnie ciekawi, skąd oni to wzięli.
    Sami wymyślili? Być może, ale raczej mało prawdopodobne.

    Policjanci im powiedzieli? Być może, ale czy nie odsyłacie do
    rzecznika?

    Rzecznik im powiedział? Być może.
    Tylko czy sam wymyslił, czy mu z komisariatu powiedzielismy
    "wysłaliśmy psa tropiącego".
    No bo jak się mleko rozlało, to trzeba powiedzieć, jakie czynności
    się wykonało :-)
    Przyjmujący zlecił/poprosił, dyżurny może wezwał, a może sprawdził, że
    za godzinę i tak ma służbę, więc w zasadzie mieli prawo zameldować,
    że pies był ... no może nie użyty, ale zadysponowany :-)

    Ojciec im powiedział?
    Gdzieś tam w mediach sie pojawiło, ze kazali ojcu przynieść rzeczy
    osobiste do wąchania, ale w innych mediach - ze tylko przygotować.
    Co wydaje się miec sens, jak pies przyjdzie na robotę.
    I że ojciec poprosił o przygotowanie sąsiadkę, a sam poszedł szukać.

    Gdzieś tam jeszcze sie przewinęło info, ze policjanci kazali sobie
    piwnicę pokazać ... ale w ogóle byli w/przy mieszkaniu jacyś
    policjanci? Bo pies nie przyszedł.

    > Bo czasem naprawdę nie
    > trzeba znać szczegółów, by wiedzieć, że coś z czegoś wynika. Że Ratownik
    > z basenu nie może nagle wybiegać i zbawiać świat - od tego jest system
    > ratownictwa medycznego.

    Tak lekko bym polemizował. Każdy ma obowiązek udzielenia pomocy.
    Ale istotnie ratownik ma basen pod opieką, to musi najpierw ludzi
    wygonić. Chyba, ze ratowników jest dwóch, ewentuanie - było ich np 5,
    a przepisy wymagają 4, to jeden może wyjść.

    Bo tak odesłanie do systemu - karetka przyjedzie może za godzinę,
    a na pewno nie za minutę, a ratownik może dojść za minutę.

    Pozostaje mu więc tylko, z iscie policyjną precyzją, ustalić, że tam
    jego pomoc nie jest potrzebna, bo np są inne osoby, czy pacjent
    reanimacji nie wymaga, bo np przytomny.

    Ale nie prosili go o przyjscie, tylko o pożyczenie defibrylatora.

    > Nie ma obowiązku rozdawać należącego do
    > pracodawcy sprzętu.

    Dasz głowę? Macie tam AED na komendzie?
    żeby wam ktos kawału nie zrobił, bo umrze 20m od drzwi,
    i ciekawe, co tam prokurator ustali, ja nie pomożecie.

    Ja mówiłem - wnieść na teren aquaparku/komisariatu,
    i wtedy będzie prościej :-)

    > Nie da się namierzyć telefonu dokładnie bez
    > ściągnięcia sprzętu,

    No chyba, że się da, ale nie umiecie/nie dogadaliscie się/ustawa nie
    wymaga/nie pozwala.

    > a najpierw trzeba ściągnąć jego obsługę. Ze jak się
    > robi przeszukanie osoby, to należy szukać poza rowerem również wszelkich
    > przedmiotów, których posiadanie jest zabronione, a zatem o ile trudno
    > spodziewać się w majtkach roweru, to może mieć tam broń, czy narkotyki.

    Ale może by tak nie przeszukiwać bez powodu, albo jasno oświadczyć
    "podejrzewamy o posiadanie przedmiotów zabronionych".

    A jak to się potem zakończy, to temat na osobną dyskusję ...

    > Nie pamiętam już o co jeszcze lokalne mędrki tu wszczynali awantury
    > ostatnimi czasy.

    O legitymowanie bez powodu :-P

    Tudzież o smierć aresztowanego, czy to w kiblu po porazeniu i
    duszeniu, czy to w czasie "interwencji", ale juz po założeniu
    kajdanek.
    Sam zmarł, czy jakiś błąd w sztuce ?

    > Może topi i dlatego nikt normalny ich nie widzi.

    No ale widzisz - można zaginioną dziewczynę w godzinę znaleźć?
    Można.
    Trzeba mieć co prawda dużo szczęscia, ale też tym razem nikt nie
    zwlekał z żadną czynnością.

    Sie musiała strasznie ucieszyć, jak się jej ucieczka z domu zakończyła
    po godzinie ... w kajdankach do ojca odstawili, czy bez ? :-)

> [...]
    > wszystkich wyślą celem pilnowania. :-) Ale generalnie meczy nie
    > potrzeba. Zauważ, że Policja pracuje 7 dni w tygodniu, a policjant 5
    > dni. I policja pracuje całą dobę, a policjant 8 godzin. Nawet
    > zakładając, ze dzielnicowy bez ważne powodu w nocy nie pracuje, to w
    > tygodniu mamy 7 porannych zmian i 7 popołudniowych, czyli 14 takich
    > okresów. Prawdopodobieństwo, ze dany konkretny dzielnicowy jest akurat
    > na zmianie jest 5/14, czyli ~1/3. Przy 11 ludziach daje to trzech.
    > Pozostali maja wolne, albo są akurat na tę drugą zmianę.

    Zakładająć, ze pracują na dwie zmiany, a nie np zazwyczaj na jedną.

    Ale to zawsze 3 ludzi, dobrze znających teren.

    > A jak ich jest tam nawet trzech, to miewają różne rzeczy zaplanowane.
    > czasem można przerwać, ale czasem nie. Pojedziesz z komornikiem i
    > zabezpieczasz jego działania, to nie zostawisz go nagle, bo jakieś
    > dziecko się w mieście zgubiło.

    A jakby na bank napadli ?

    > Jeden dzielnicowy z tych 11 odpada, bo ma
    > urlop. Nie wiem który, ale rok ma 12 miesięcy, to statystycznie któryś
    > go ma. Może być na chorobowym. Albo na szkoleniu w odległej
    > miejscowości. I tak wygląda tych 11 dzielnicowych w praktyce :-) O
    > wakatach już nie wspominam litościwie.

    wakaty może i są, ale 11 dzielnicowych jest.

    > Wskaż mi choć jeden powód, czemu dyżurnego w sąsiednim powiecie miało0by
    > interesować poszukiwanie nastolatki w sąsiednim.

    No ok, jakby CPR tak zadysponowało, to istotnie - skąd mieliby
    wiedzieć?

    Ale też czemu miałoby tak zadysponować?
    Tam było słówko "również", no ale to w mediach.

    > Tak.

    > Nie poruszajmy tego publicznie.
    >
    > Ale nadal musisz tę fotkę mieć. nie wiem, czy wiesz, ze tylko wybrani
    > policjanci maja w pracy dostęp do FaceBooka. Mogło akurat nei być tego,

    Jeden wystarczy. Może być nawet z Krakowa :-)

    > co ma. Ale to taka dygresja, bo to się da obejść.

    Raczej myślę o tym, ze ojciec mogłby miec dostęp.
    A przynajmniej znac nazwę, bo to przecież nie tak łatwo znaleźć.
    I wysłałby gotową fotkę.

    > Mitologia nie jest lubiana w służbach. Jakie dla Ciebie ma znaczenie,
    > jak to technicznie robimy?

    Z technicznej wiedzy wynikają możliwości które to ma.

    No dobra, MTN zostały kupione.
    Ale czy w ilości takiej, ze każdy patrol nosi?

    > a o co pytałeś? Po co dyżurny ma udostępniać telefon?

    Tak jest.
    Bo mi się to jakies idiotyczne wydaje - przychodzę na komisariat
    zgłosić sprawę, i tam mi każą/pozwolą zadzwonić aby zgłosić sprawę?
    Co to ma być ?

    > Co tylko chcesz :-)

    Ale jaki jest tego sens, z wyjątkiem ostatniego punktu?

    > Ja, to nawet myślę, że zbili ją znajdując. Jakby ze trzy dni tam
    > poleżała, to by wstała i do domu wróciła :-) Nie uważasz, ze zaczynamy
    > już w paranoję wchodzić?

    No wiesz, jak czytam, ze lekarze po wypadku wprowadzili w stan
    spiączki farmakologicznej, a po tygodniu wybudzili, to widać zdrowy
    sen pomaga mózgowi. Tylko troche za zimno było.

    Podobnie jak czytam, ze rzekomo jakiegoś topielca zreanimowano po 20
    minutach pod wodą ... i ponoć dlatego tak długo, że woda zimna była.

    > Ale o0n wiedział, ze się da.

    Widac takie podajecie do mediów komunikaty, że przestępce to
    potraficie namierzyć.

    Ale co to zgadywać - na potrzeby 112 operator namierza.
    Jest usługa "gdzie jest bliski", operator potrafi namierzyc.
    Czyli operator potrafi.
    A Wy nie potraficie go grzecznie, acz staowczo poprosić?

    Fakt, ze w tej usłudze GJB potrafi tylko niezbyt dokładnie, IMHO -
    gorzej niż kiedyś.
    Nie wiem - takie techniczne możliwości, czy nie chce dokładniej.

    > Już Ci tyle razy pisałem z czego się to bierze. Jaka jest szansa, ze
    > teraz byś zrozumiał?

    Się bierze z rozporządzenia. Litwa sobie rozporządziła 50m i ma 50m.
    Jak się chce, to widać można.
    Możliwe, ze nie zawsze, ale ... ktos nie chce ?

    Nie możecie poprosić/zasugerować ministra, żeby coś tu ulepszył?

    A prawda, po co macie prosić, przecież wy nie szukacie, szuka Straż
    Pożarna, to niech SP prosi...

    J.