    From: Dominik & Co <D...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Samobojstwo - nie rozumiem!
    Date: Mon, 27 Mar 2006 12:10:00 +0200

    quasi-biolog napisał(a):

    > (1) w jakims kodeksie/ustawie jest sprecyzowana, ze policja ma chronic
    > obywatela takze przed samym soba?

    Art. 162 KK
    "§ 1. Kto człowiekowi znajdującemu się w położeniu grożącym bezpośrednim
    niebezpieczeństwem utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu nie
    udziela pomocy, mogąc jej udzielić bez narażenia siebie lub innej osoby na
    niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3."

    Przepis nic nie mówi, że jakiekolwiek znaczenie ma wola danej osoby,
    czy chciała znaleźć się w tym "położeniu". Oczywiście nasze kochane prawo
    nie definiuje także "bezpośredniego niebezpieczeństwa"...

    Teoretycznie więc mógłbym palaczowi wyrwać na ulicy papierosa z ust,
    powołując się na Art 162. Grozi mu bezpośrednio poprzez palenie tytoniu
    ciężki uszczerbek na zdrowiu, a nawet śmierć. Nie natychmiastowo?
    W tym artykule nic o natychmiastowości nie ma....

    > (2) czy oficjalna interpretacja/doktryna przypadkiem nie wyklucza ochrony
    > "przed samym soba" - i w kwestii zabojstwa, i zniszczenia mienia, i narazania
    > zycia lub zdrowia, i pomowienia, i niegospodarnosci itd.?

    "kto zabija człowieka...podlega karze".

    Samobójstwo jest zabiciem człowieka, tzw. przerwanie ciąży też.
    A jednak w KK jest "targnięcie się na własne życie", czy
    "Kto za zgodą kobiety przerywa jej ciążę z naruszeniem przepisów ustawy"...
    Czyli wg KK są "zabójstwa" i "zabójstwa inaczej"....

    Można domniemywać, że skoro wymieniona jest pomoc do "targnięcia",
    a samego "targnięcia" nie ma- nie jest to karalne. Ale wprost nie można napisać,
    bo i po co, jeszcze prawo by każdy rozumiał i z czego żyliby prawnicy? :-P

    Takoż "narażenie na utratę życia" nie wymienia osoby:

    "Art. 160.
    § 1. Kto naraża człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo
    ciężkiego uszczerbku na zdrowiu,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3."

    Czyżby sprawca nie był z definicji człowiekiem? :-P
    Można było napisać "kto naraża innego człowieka", ale po co...
    Stąd próba samobójcza jak najbardziej winna być karana, jako
    "narażenie człowieka".

    Zniszczenie mienia odpada (cudzą rzecz):

    Art. 288.
    "§ 1. Kto cudzą rzecz niszczy, uszkadza lub czyni niezdatną do użytku,
    podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5."

    Pomówienie takoż (inną osobę):

    Art. 212.
    "§ 1. Kto pomawia inną osobę, grupę osób, (...)"

    Ale już niegospodarność? Proszę bardzo:

    Art. 296.
    "§ 1. Kto, będąc obowiązany na podstawie przepisu ustawy, decyzji właściwego organu
    lub umowy do zajmowania się sprawami majątkowymi lub działalnością
    gospodarczą osoby fizycznej, prawnej albo jednostki organizacyjnej nie mającej
    osobowości prawnej, przez nadużycie udzielonych mu uprawnień lub niedopełnienie
    ciążącego na nim obowiązku, wyrządza jej znaczną szkodę majątkową,
    podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5."

    Prowadząc działalność gospodarczą na podstawie ustawy jestem obowiązany
    do zajmowania się sprawami majątkowymi/działalnością gospodarczą osoby fizycznej
    (swojej).
    Jeśli więc wyrządzę sam sobie "znaczną szkodę majątkową", kochane państwo
    może mnie posadzić na 5 lat.

    A spróbuj zerwać metkę z koszuli, naklejkę z banana czy odkręcić tabliczkę
    znamionową z miksera:

    Art. 306.
    Kto usuwa, podrabia lub przerabia znaki identyfikacyjne, datę produkcji lub datę
    przydatności towaru lub urządzenia,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    Nigdzie nie ma nic o własności urządzenia, obrocie handlowym, nic...

    > A to roznie bywa. W naszym kraju zyje bardzo "nieluniewolnikow" do ktorych
    > egzystencji panstwo musi dokladac...

    Jak i w każdej hodowli znajdzie się czarna owca ;-)

    > I "dobre panstwo" tez ustala za swojego niewolnika, co to znaczy "dbac o niego"...

    W rzeczy samej, przecież niewolnik to idiota...

    > Hmm... mozliwe. A czy w zwiazku z tym nie mamy wewnatrz doktryny prawnej do
    > czynienia z jakims gigantycznym konfliktem ideowym: wartosci chrzescijanskie
    > vs wartosci oswieceniowe?

    Nie sądzę. IMHO coraz więcej przepisów prawa jest konstruowanych pod WC.

    > A masz jakies konkretne dane na ten temat?

    Pamiętam, że w jakimś artykule nt eutanazji było to przekrojowo przedstawione
    (system prawny w wielu krajach). Eutanazja to tak naprawdę nic innego, jak
    pomoc w samobójstwie. Niestety nie pamiętam, gdzie to było.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP