eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoRuch dorgowy kolizja - jazda prosto z pasa do do skrętu w lewo › Re: Ruch dorgowy kolizja - jazda prosto z pasa do do skrętu w lewo
    From: armar <a...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ruch dorgowy kolizja - jazda prosto z pasa do do skrętu w lewo
    Date: Tue, 28 Oct 2008 21:34:58 +0100

    castrol pisze:

    > 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany
    > zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi
    > nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu
    > z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
    >
    > Gdzie tu widzisz jakis wyjatek dla skrecajacego w lewo? Gdzie widzisz ze
    > nie musi ustepowac pierwszenstwa jadacemu na wprost z pasa do skretu?

    1. Widzę jasno, że skręcający w lewo nie ma obowiązku ustąpienia
    pierwszeństwa przejazdu pojazdom jadącym z naprzeciwka,
    które skręcają w lewo.
    Mam nadzieję, że ta część jest logiczna i "interpretacja"
    nie odbiega od PORD, ani od zasad szkolenia na kursach.

    2. Pojazd z północy był w trakcie wykonywania manewru skrętu w lewo
    (poruszał się na odpowiednim do tego pasie ruchu).
    Nadal logiczne, czy już nie?

    3. Będąc już w trakcie wykonywania manewru skrętu w lewo
    niespodziewanie zmienił kierunek jazdy i zjechał ze swojego pasa ruchu
    uderzając w drugi pojazd.
    Jest prawdziwe, czy coś zepsułem swoją interpretacją zdarzenie?

    Pojazdom uprzywilejowanym się ustępuje bez względu na to,
    jakie manewry wykonują, więc porównania nie widzę.

    Sprawa dotyczy tego, czy MAYkel był świadom tego,
    że facet z północy ma zamiar jechać na wprost
    (i wówczas powinien ustąpić pierwszeństwa),
    czy też tego nie wiedział (i miał prawo do kontynuowania skrętu).
    I według mnie tylko to należy rozpatrywać, gdyż obecny mandat wskazuje,
    że MAYkel zobaczył faceta, który łamie przepisy drogowe
    i specjalnie wjechał mu pod koła, by mu pokazać, że tak się nie jeździ
    (a to byłoby właśnie wymuszenie pierwszeństwa).

    Gdyby kierujący z północy jechał prawym pasem, wówczas MAYkel
    miałby obowiązek ustąpić przejazdu bez względu na to,
    czy samochód z północy skręcił w prawo, czy też gdyby kontynuował
    jazdę na wprost - do zderzenia by nie doszło (i o tym jest art 25).

    Ponieważ zgodnie z przepisami znajdujący się na pasie do skrętu w lewo
    nie powinien zmieniać kierunku jazdy, to upieram się, że MAYkel
    mógł nie zauważyć zagrożenia ze strony pojazdu łamiącego przepisy,
    a właśnie to doprowadziło do zderzenia.

    --
    Pozdrawia Marek