eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoRondo Kaponiera w Poznaniu › Re: Rondo Kaponiera w Poznaniu
  • Data: 2011-02-06 21:12:04
    Temat: Re: Rondo Kaponiera w Poznaniu
    Od: Nikuś <q...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Witam,
    Mam problem dotyczący prawidłowego zachowania się na rondzie Kaponiera
    w Poznaniu:

    Pojazd 'A' jadący z ul. Dąbrowskiego na ulicę Św. Marcina przejeżdża
    obok pojazdów 'B'(jadących z ul. Glogowskiej, przez Roosevelta w
    kierunku ul. Dąbrowskiej)

    Skąd kierujący pojazdem 'A' wie, że pojazdy 'B' mają czerwone światło
    czy też zielone światło ?

    Moje pytanie bierze się stąd, że nie widziałem na rondzie Kaponiera
    sygnalizacji, która jest tylko dla pojazdów wjeżdzających na rondo.
    Będąc już na takim rondzie kierujący pojazdem A musi przecież skąś
    wiedzieć że musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom B, ale pierw musi skąś
    wiedzieć, że Ci mają już zielone światło, ale skąd?

    ***

    Witam serdecznie

    Korzystamy z obowiązującego PoRD (Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602 z późn.
    zmianami)

    Art. 5.
    1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są
    obowiązani
    stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące
    ruchem lub
    uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków
    drogowych,
    nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania
    niż
    nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.
    2. Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub
    uprawnione do
    jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami
    drogowymi.
    3. Sygnały świetlne MAJĄ PIERWSZEŃSTWO przed znakami drogowymi
    regulującymi
    pierwszeństwo przejazdu

    To, co celowo podkreśliłem oznacza jednoznacznie, że sygnały świetlne
    mają
    tylko i wyłącznie pierwszeństwo przed znakami drogowymi a więc proszę
    tego
    nie rozumieć jako "uchylają znaki drogowe" - co byłoby absurdem.
    Innymi
    słowy najpierw stosujemy się do sygnalizacji świetlnej a potem do
    znaków,
    które są (o ile są bo być może trzeba się dowołać do PoRD - czyli
    "pierwszeństwo z prawej") i nadal obowiązują. Obecnie mamy tylko dwa
    przypadki, kiedy sygnalizacja świetlna zmienia pierwszeństwo
    przejazdu: par.
    95. ust. 4 oraz par. 96. ust. 1 poniższego rozporządzenia.

    Korzystamy z rozporządzenia z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znakow
    i
    sygnałów drogowych.

    36.
    1. Znak C-12 "ruch okrężny" oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa
    się
    dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku.
    2. Znak C-12 wystpujacy łacznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo
    kierujacego znajdujacego się na skrzyżowaniu przed kierujacym
    wjeżdżającym
    (wchodzacym) na to skrzyżowanie.

    Rozdział 5
    Sygnały świetlne nadawane przez urzadzenia umieszczone na drodze
    Sygnały świetlne dla kierujacych i pieszych
    95.
    1. Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator S-1 oznaczaja:
    1) sygnał zielony -zezwolenie na wjazd za sygnalizator,
    2) sygnał żółty -zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że w chwili
    zapalenia
    tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może
    byc
    zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania; sygnał ten oznacza
    jednocześnie, że za chwilę zapali si sygnał czerwony,
    3) sygnał czerwony -zakaz wjazdu za sygnalizator,

    4. Kierujacy pojazdem szynowym skrcajacy na skrzyżowaniu o ruchu
    kierowanym
    sygnałami świetlnymi może je opuścic, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 2-,
    pod warunkiem ustapienia pierwszeństwa uczestnikom ruchu poruszajacym
    się na
    wprost. Przepisu nie stosuje si na skrzyżowaniu o ruchu okręnym
    oznaczonym
    znakami C-12.

    96.
    1. Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w
    kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w
    kierunku
    wskazanym strzałką w najbliższa jezdnię na skrzyżowaniu, z
    zastrzeżeniem
    ust. 3.
    3. Skrcanie lub zawracanie, o ktorych mowa w ust. 1 i 2, jest
    dozwolone pod
    warunkiem, że kierujacy zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie
    spowoduje
    utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.


    a więc nie ma tam mowy o zmianie pierwszeństwa przejazdu przez
    sygnalizator
    S-1 (za wyjątkiem par. 95. ust. 4 oraz par. 96 ust. 1). Sygnalizator
    S-1
    tylko i wyłącznie pozwala wjechać lub nie za tenże sygnalizator za
    wyjątkiem: "zielonej strzałki przy czerwonym świetle" oraz "skręcania
    tramwajów na zielonym świetle" - ale tojuż insza inszość.

    Podsumowując. Jeśli masz zielone światło to możesz wjechać za
    sygnalizator
    jednakże z uwzględnieniem ustąpienia pierwszeństwa przejazdu (innym
    znajdującym się już na "rondzie"), wynikającego ze znaku A-7. Ponieważ
    znak
    C-12 występuje łącznie ze znakiem A-7 zatem będąc już na "rondzie"
    korzystasz z pierwszeństwa Tobie przysługującego (niezależnie od
    ewentualnej
    sygnalizacji świetlnej). Jeżeli na tym "rondzie są światła widoczne
    dla
    Ciebie" to się do nich odpowiednio stosujesz. Jeśli nie ma to jedziesz
    -
    masz pierwszeństwo a wjeżdżający na "rondo" pomimo zielonego światła
    musi
    ustąpić Tobie pierwszeństwa. Tak więc Ciebie nie interesuje jakiego
    koloru
    "ma światło wjeżdzający na rondo" ponieważ on i tak musi Tobie
    ustąpić
    pierwszeństwa.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1