  • Data: 2022-09-02 16:43:40
    Temat: Re: Reparacje wojenne od Niemiec mają szansę?
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Kviat napisał(a) :
    > A wracając do Niemców, to... to nie są ci sami Niemcy, którzy wzniecili
    > dwie poprzednie wojny. Tamci albo już nie żyją, albo robią w pieluchy i
    > nie mają siły wyjść z domu.

    Są ci sami. Trochę się jednak ucywilizowali. Nie koniecznie to taka
    zasłona dymna.
    Posłuchaj podcastów na youtubie Ziętek-Wielomskiej. O cywilizacji
    niemieckiej była seria, bodajże 4 odcinków. Pozwala to trochę
    zrozumieć kim są Niemcy i dlaczego są jacy są. I w ogóle chyba
    wyłącznie o Niemcach nagrywa.

    > Wyobraź sobie, że w jednym ze sklepów (Aldi) na kasie pracują osoby
    > niepełnosprawne (nie tylko z jakimiś ograniczeniami ruchowymi, również
    > opóźnieni umysłowo), strasznie długo im szło przesuwanie towarów nad
    > czytnikiem, problemy z koncentracją itp., a ludzie grzecznie czekają w
    > kolejce, nikt się nie denerwuje, ludzie uśmiechają się do siebie... i to
    > nie był jakiś wyjątkowy dzień w tym sklepie.
    > Dziwne, nie?

    No dziwne. Dla nas :-) Bo jakoś tak odnoszę wrażenie, że w państwach
    anglosaskich ludzie są bardziej życzliwi tak na co dzień, w
    codziennych sytuacjach i kontaktach z innymi ludźmi. Pierwszy szok
    przeżyłem jadąc do Berlina Zachodniego, gdy wchodziłem do jakiegoś
    sklepu. Od razu byłem witany przez obsługę, zanim otworzyłem usta.
    Potem zrobiłem dwuroczny eksperyment socjologiczny ;-) i wchodząc do
    polskich sklepów nigdy nie mówiłem pierwszy "dzień dobry". I chyba
    nigdy nie zostałem przywitany jako pierwszy :-)

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65