eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoRękojmiaRe: Rękojmia
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!feeder1.feed.usenet.
    farm!feed.usenet.farm!peer03.ams4!peer.am4.highwinds-media.com!news.highwinds-m
    edia.com!peer01.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!feeder.cambriumusenet.n
    l!feed.tweaknews.nl!posting.tweaknews.nl!fx15.ams1.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Rękojmia
    References: <uk7t8e$76v$3$Robert_W@news.chmurka.net>
    <Z6Q9N.11106$Ira6.5510@fx07.ams1>
    <uk8o4r$76v$4$Robert_W@news.chmurka.net>
    <VbT9N.21962$aoZb.21111@fx01.ams1>
    <h...@4...net>
    User-Agent: slrn/1.0.3 (Linux)
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 99
    Message-ID: <c39aN.52003$hCA.39764@fx15.ams1>
    X-Complaints-To: a...@t...nl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 30 Nov 2023 23:39:52 UTC
    Organization: Tweaknews
    Date: Thu, 30 Nov 2023 23:39:52 GMT
    X-Received-Bytes: 5038
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:844402
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2023-11-30, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > On Thu, 30 Nov 2023 03:20:21 GMT, Marcin Debowski wrote:
    >> On 2023-11-30, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
    >>> W dniu 30.11.2023 o 00:50, Marcin Debowski pisze:
    >>>> On 2023-11-29, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
    >>>>> Laptop nie lądował baterii. Oddałem z tytułu rękojmi.
    >>>>
    >>>> Kiedy kupiony?
    >>>
    >>> 11.07.2022 r.
    [..]
    >> To jest duży problem, bo to oznacza, że nie jest to zakup konsumencki i
    >> w zasadzie prawa wynikają tylko z KC. Przeleć DZIAŁ II, Rękojmia za wady.
    >> https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19
    640160093/U/D19640093Lj.pdf
    >>
    >> Nawet nie wiem czy tam jest jakies domniemanie wady w momencie wydania.
    >> Wydaje mi się, że nie.
    >
    > Przy konsumenckim domniemanie nie konczy sie po roku?
    > Też już upłynął.

    Obecnie 2 lata.

    >> Tak na wszelki wypadek: odradzam udawanie, że jesteś konsumentem. Jak
    >> już teraz wiesz, że są tu inne przepisy, mozna by to podciagnąć MZ pod
    >> oszustwo.
    >
    > Dell ma pod spodem na naklejce tzw "Service tag", numerek taki.
    >
    > Trzeba wprowadzic na stronie, bodajze tej
    > https://www.dell.com/support/incidents-online/pl-pl/
    contactus/dynamic?spestate
    >
    > i sie pokaże co Dell o tym sądzi.

    To jest dobra sugestia.

    > Uszkodzone zasilacze na gwarancji Dell wysyła bez ceregieli,
    > no ale ja mam jakies rozszerzone gwarancje ..

    Bo to jest jakiś odlot, że ktoś zalicza zasilacz do materialów
    ekploatacyjnych, a już szczególnie jak był w zestawie z laptopem.
    Jeszcze zrozumiałbym akumulator. Zrozumiałbym, co nie oznacza, że bym
    się zgodził, ale zasilacz? Przez 20parę lat jak używam laptopy i miałem
    ich całkiem spore stadko, to może jeden się popsuł. To co ten x-com
    sprzedaje to jest tak kiepskiej jakości/mocy, że pada w ciągu 2ch lat
    przy standardowym użytkowaniu?

    > No i powszechna interpretacja jest inna, przynajmniej dla konsumentow,
    > ale mnie od zawsze zastanawia:
    > -nie ma własciwosci? Ma. O innych niz zepsucie piszę.

    Włąsciwością jest również to, że urządzenie działa jak nalezy przez
    określony czas.

    > No chyba, ze nie ma.
    > -sklep wydał sprawną? Wydał, 1.5 roku laptop pracował.

    Sklep wydał funkcjonalną w momencie wydania, ale jak coś pada przy
    normalnym użytkowaniu w tak krótkim czasie to nie jest dla zasilacza
    typowe. Zapewne nigdzie nie było informacji, że zasilacz jest tu
    materiałem ekspoatacyjnym i może się "zużyć" w ciągu kilkunastu
    miesięcy. Jakby takie coś napisano, to pewnie nie każdy co kupił by
    kupił. Zahacza to MZ pod czyn nieuczciwej konkurencji.

    > -gdzies jest/było zadeklarowane, ze się nie zepsuje? Nie było.
    > A każdy sprzęt sie kiedys przecież zepsuje.
    >
    > To gdzie tu niezgodność z umową?

    J.w. Nalezy przyjąć typowe cechy takiego urządzenia.
    Nawet jest to wyraźnie powiedziane w Ustawie:

    Art. 43b.
    2. Ponadto towar, aby został uznany za zgodny z umową, musi:
    1) nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju,
    z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub
    dobrych praktyk;
    2) występować w takiej ilości i mieć takie cechy, w tym trwałość i
    bezpieczeństwo, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi -
    również funkcjonalność i kompatybilność, jakie są typowe dla towaru tego
    rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę
    charakter towaru oraz publiczne zapewnienie złożone przez przedsiębiorcę

    > -jesli sklep przy sprzedaży pisał "2 lata gwarancji", a teraz sie
    > okazuje, ze na zasilacz tylko rok ... o - a to juz IMHO jest
    > niezgodność z umową :-)

    Nie jest, bo należałoby szczegółowiej znać te warunki. Powszechnie
    wiadomo, że gwarancja nie obejmuje wszystkiego. To z założeniem, że
    warunki gwarancji wchodzą w zakres ochrony konsumenckiej. Trochę śliski
    grunt MZ.

    > P.S. a ten artykuł to nie jest od konsumenckiej sprzedaży?

    Jest, ale na niego się powołali bo pewnie myśleli, że to sprzedaż
    konsumencka.

    --
    Marcin

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1