  • Data: 2006-11-08 20:00:38
    Temat: Re: Regulamin ZTM (regulamin przewozowy)
    Od: Andrzej Orłowski-Skoczyk <a...@i...edu-youknowwhat.pl> szukaj wiadomości tego autora

    08 lis 06 (środa), 20:29 (GMT +1), pl.soc.prawo
    Jasko Bartnik napisał:

    > Ani policjant, ani kontroler, jako osoby powołane do egzekwowania
    > obowiązującego prawa, nie są osobami postronnymi.
    > Chodzilo mi o to, ze kontroler nie mial uprawnien do wzywania policji
    > do ustalenia czyjejs tozsamosci. Ja chyba nie moge prosic policjanta o
    > wylegitymowanie dowolnego przechodnia i podanie mi jego danych
    > personalnych bo takie jest moje widzimisie. A kontrolerowi wolno?

    Wolno, na podstawie tego regulaminu, wprowadzonego przez władze
    samorządowe. Tak jak kontroler nie jest osobą postronną, tak Ty nie
    będziesz dla niego "dowolnym przechodniem", jeśli nakryje Cię na jeździe
    środkiem komunikacji miejskiej bez ważnego biletu. Cytowany przez Ciebie
    §23 mówi:

    2. W przypadku odmowy uiszczenia opłaty pasażer powinien okazać
    kontrolerowi dokument umożliwiający stwierdzenie tożsamości. Na jego
    podstawie kontroler wystawia wezwanie do zapłaty stanowiące dowód
    przejazdu pasażera.

    Jasno widać, że nie okazując kontrolerowi "dokumentu umożliwiającego
    stwierdzenie tożsamości" naruszasz prawo. Naturalną reakcją organów
    odpowiedzialnych za egzekwowanie prawa jest w takiej sytuacji zastosowanie
    wobec Ciebie środków niezbędnych do stwierdzenia Twojej tożsamości - w tym
    wypadku wezwanie policjanta.
    --
    Andrzej Orłowski-Skoczyk