    From: Al Kwasone <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ROZLICZENIE KOSZTÓW CIEPŁA
    Date: Sun, 31 Jan 2010 18:54:30 +0100

    Witam,
    Trzeba zacząć od tego, że systemy rozliczeń oparte o podzielniniki nijak
    mają się do rzeczywistych kosztów zużycia energii, więc wszystko jest
    możliwe. Działanie podzielników oparte jest o psychologiczne
    oddziaływanie na przeciętnego użytkownika, który najpierw płaci zawyżone
    opłaty, a potem uzyskuje zwrot i jest zadowolony. Stawki opłat dobiera
    się tak, by ponad połowa użytkowników otrzymywała zwroty.
    W przypadku lokali zewnętrznych (ostatnie piętro, parter, itp.) stosuje
    się współczynniki korekcyjne, które mają uśrednić koszty. Lokator, ktory
    "oszczędza" płaci wtedy mniej więcej tyle co posiadacz lokalu w środku
    budynku, choć zużywa obiektywnie więcej energii.
    Oczywiście wszystko zależy od zarządcy, gdyż sprawy nie są ściśle
    uregulowane, bo nie ma nawet takiej możliwości. Skutek jest taki, że
    raczej nie wygrasz.
    Przejście na własne ogrzewanie też nie jest rozwiązaniem, bo na to
    potrzebna jest zgoda spółdzielni, która raczej nie nastąpi. Takie
    rozwiązanie rozkłada bowiem system rozliczeń. Jak wspomniałem ten system
    nie opiera się na zużyciu energii, a pomiedzy lokalami są przepływy
    energii, więc nie można "wyjąć" lokalu z systemu.W skrajnym przypadku
    zapłacisz dodatkowo za wskazania podzielników podgrzewanych przez
    zewnętrzne źródło ciepła.
    Pozostaje dogadać się ze spółdzielnią lub sprzedać mieszkanie.
    Powodzenia,
    AK