    From: "TomekD" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pytanie o OC [dlugie i malo smieszne]
    Date: Fri, 10 Aug 2007 18:08:15 +0200

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote in message
    news:f9gbro$2bo$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Użytkownik "TomekD" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Z prawa cywilnego wynika, że za szkody spowodowane pojazdem odpowiada
    > właściciel. Konsekwencją tego jest ubezpeiczanie pojazdu, a nie kierującego.
    > Zmiana tego zapisu w kodeksie cywilnym prowadziła by do zmiany podejścia
    > ubezpieczycieli do problemu.
    Jadnak rozumiem coraz mniej :-)
    Z tego co napisałeś wynika że ubezpieczony powinien być własciciel a nie
    samochód !

    Jak sądzę wskazujesz na Art. 436 KC (mogę się mylić, nie jestem prawnikiem, mam
    tylko Google...)
    Ale jak ma się do tego np. Art. 431 KC - powinienem ubezpieczyć moją np. krowę a
    nie siebie (jako krowy posiadacza) !?

    TomekD

    PS.
    Art. 435. § 1. Prowadzący na własny rachunek przedsiębiorstwo lub zakład
    wprawiany w ruch za pomocą sił przyrody (pary, gazu, elektryczności, paliw
    płynnych itp.) ponosi odpowiedzialność za szkodę na osobie lub mieniu,
    wyrządzoną komukolwiek przez ruch przedsiębiorstwa lub zakładu, chyba że szkoda
    nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby
    trzeciej, za którą nie ponosi odpowiedzialności.

    Art. 436. § 1. Odpowiedzialność przewidzianą w artykule poprzedzającym ponosi
    również samoistny posiadacz mechanicznego środka komunikacji poruszanego za
    pomocą sił przyrody. Jednakże gdy posiadacz samoistny oddał środek komunikacji w
    posiadanie zależne, odpowiedzialność ponosi posiadacz zależny.

    Art. 431. § 1. Kto zwierzę chowa albo się nim posługuje, obowiązany jest do
    naprawienia wyrządzonej przez nie szkody niezależnie od tego, czy było pod jego
    nadzorem, czy też zabłąkało się lub uciekło, chyba że ani on, ani osoba, za
    którą ponosi odpowiedzialność, nie ponoszą winy.