    Subject: Re: Przejazd dla rowerów
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Tue, 31 Dec 2019 16:22:28 +0100

    > To nerwy w kieszeń i na potem. Zacznę od uporządkowania. W tym wątku
    > przewijają się 3 sprawy>
    > 1. Zaprezentowano obrazki 2 skrzyżowań. IMO źle oznakowanych. W jednym
    > przypadku i rowerzysta i kierowca ma brak pierwszeństwa, w drugim obaj
    > mają pierwszeństwo. Pytanie do ciebie - czy te skrzyżowania są dobrze wg.
    > ciebie oznakowane?

    Nie wiem. Widzę tylko jedno w początkowym wątku. Widać tylko oznakowanie
    na ścieżce dla rowerów. Nie mam zielonego pojęcia, co jest na drodze. To
    po czym mam to ocenić? Znak, jak każdy inny. Trochę bez sensu, bo piesi
    i tak mają pierwszeństwo, ale podejrzewam, ze chodziło o to, że
    rowerzyści na pełnej prędkości tam wjeżdżali. Może jest jakaś
    niewidoczna przesłona. Możliwości z tuzin.

    > 2. Sprawa art. 5 PoRD. Pozwala znakiem administracyjnie zanegować
    > praktycznie dowolny przepis ustawy PoRD. A wystarczyło by pozwalać na to w
    > wyjątkowych przypadkach, osobno ujętych dla danego artykułu. Czy twoim
    > zdaniem, rola art. 5 jest dobrym rozwiązaniem czy dostrzegasz lepsze?

    Jest jedynym słusznym i na całym świecie stosowanym.

    > 3. Przerost prawa. Ktoś tu zauważył że kiedyś starczało 6 znaków, teraz
    > mamy kilkaset. Czy widzisz potrzebę zmniejszenia ilości dopuszczalnych
    > prawem znaków oraz potrzebę ograniczenia urzędniczej uznaniowości przy ich
    > stawianiu?

    Jeszcze nie tak dawno (bo co to jest te 100 lat w historii świata) w
    ogóle znaków drogowych niemal nie było i ludzie sobie dawali radę. Są
    przepisy ustalające jakie znaki i gdzie należy ustawiać. Jest to w kilku
    aktach. Wiele tych postawionych wbrew logice jest właśnie wynikiem
    konieczności obejścia tych przepisów. Ostatni w Teleekspresie ktoś
    pokazał osiedle, gdzie było 16 znaków parkingu. Przedstawiciel
    spółdzielni wyjaśnił, ze to wynik tego, że na obszarze osiedla można
    parkować tylko ona oznakowanych miejscach.

    Bezsensowne ograniczenia prędkości na krajówkach przy przejściach dla
    pieszych, to wynik tego, że tylko na drodze do 50 km/h można takie
    przejście wyznaczyć. Zamiast zrobić przejście górą / dołem, to się
    stawia ograniczenie. Ludzie to ignorują widząc z daleka, że nie ma
    nikogo w promieniu zasięgu wzroku, a jak ktoś zaczyna hamować, to
    dopiero się robi niebezpiecznie.

    --
    Robert Tomasik